Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Torkelsbo
#1597431
Fråga kring Volvo 940 med B230FD.
Bilen går kanon när den är varm men är extremt svårstartad kall. När den är varm kan jag tycka att den behöver kanske en sekund längre på startnyckeln än andra 940/740.

När den är kall krävs 20-30 omstarter då den går illa, bara på några burkar för att sen hoppa igång och gå perfekt.

Hallgivare bytt, diverse tänddelar och bränslefilter.

Några heta tips?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1597455
Är där något fel i elektroniken finns det felkod. Är det det fel i annat (bränsle, tändstift fördelarlock eller annan "hårdvara") är där inte felkod. Har du (med motorn igång) lossat på kablar till något kan det finnas felkoder.
Volvo efter 1988 har ingen Hallgivare, det sitter en vevaxelgivare mot svänghjulet istället.
av Torkelsbo
#1597583
Tydligen var en hel del saker bytt på vägen redan.

Tändstift, rotor, fördelardoselock, tändmodul, bränslepumpsrelä, lmm, lambdasond, tempgivare, bränslefilter.

När den är halvkall behöver den som förglödas innan start. När den är kall är den knappt möjlig att få igång när den är varm går den perfekt.

Inga felkoder.

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]