- sön 24 nov 2024, 20:54
Jag hoppas någon här möjligen har haft detta problem och löst det.Har en 745 år 1992 B230F motor med Regina bränslesystem och RX1 tändsystem. Började för ett år sedan med att bilen kunde dö ut under färd. Körde då in till kanten, startade och den gick igång! kunde sedan gå klanderfritt en månad, tills det hände igen. Samma sak. Avbrotten kom allt oftare och till slut så pass ofta att jag bytte bensinpump, bensinrelä, avstörningsrelä/spridar. Bilen fortsatte likadant. gjorde då en koll på felsökning diagosuttaget, fel kom upp att det var tomgångsventil och lambdasonden. Bytte ut lambdasond till ny, rengjorde tomgångsventilen och nollställde felen vilka försvann. Efter det så startade bilen gick bra på tomgång, men vid gaspådrag stillastående så dog den ut och gick ned på lågvarv med några förgasarsmällar. Bytte då varvtalsgivare, kollade samtliga slangar med vacuum. startade bilen igen samma sak, om jag smög upp gasen så kunde den hålla varvet en stund sedan dog den ut med förgasarsmällar. Till slut gick den så illa att nu startar den inte ens, tändning får den med koll av tändinställningslampa, bensin finns fram till spridarna. Så nu har jag bytt allt jag kan tänka mig men eländet startar inte????
Kan någon vänlig själ ha lösningen på vad det är för fel??
Vänligen Mikael
Kan någon vänlig själ ha lösningen på vad det är för fel??
Vänligen Mikael