Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1595774
Jag hoppas någon här möjligen har haft detta problem och löst det.Har en 745 år 1992 B230F motor med Regina bränslesystem och RX1 tändsystem. Började för ett år sedan med att bilen kunde dö ut under färd. Körde då in till kanten, startade och den gick igång! kunde sedan gå klanderfritt en månad, tills det hände igen. Samma sak. Avbrotten kom allt oftare och till slut så pass ofta att jag bytte bensinpump, bensinrelä, avstörningsrelä/spridar. Bilen fortsatte likadant. gjorde då en koll på felsökning diagosuttaget, fel kom upp att det var tomgångsventil och lambdasonden. Bytte ut lambdasond till ny, rengjorde tomgångsventilen och nollställde felen vilka försvann. Efter det så startade bilen gick bra på tomgång, men vid gaspådrag stillastående så dog den ut och gick ned på lågvarv med några förgasarsmällar. Bytte då varvtalsgivare, kollade samtliga slangar med vacuum. startade bilen igen samma sak, om jag smög upp gasen så kunde den hålla varvet en stund sedan dog den ut med förgasarsmällar. Till slut gick den så illa att nu startar den inte ens, tändning får den med koll av tändinställningslampa, bensin finns fram till spridarna. Så nu har jag bytt allt jag kan tänka mig men eländet startar inte????
Kan någon vänlig själ ha lösningen på vad det är för fel??

Vänligen Mikael
#1595806
Felkoder nu? Det finns ingen felkod som säger att lambdasonden är trasig (har jag för mig). Har du kollat tryck (MAP-sensor) och temperatur sensorn ? Den senare sitter istället för LMM och den andra vid bromsservon, med slang (går ofta sönder) till insuget.
#1595869
Ja, dem har jag kollat och de är ok. Har bytt tändkablar med och bilen går igång, går på tomgång ca 5 sekunder och dör ut. Om jag kör startmotorn längre tider så går den inte igån, det lustiga är att om jag gör små korta starter med ca 30 sekunders mellanrum går den upp på tomgång en stund och dör ut. Om jag gör gaspådrag direkt de små stunder den går dör den ut, händer inget. Så ja snart ger jag upp. Jag vet inte om det kan ha något med att göra då bilen gått ca 64 000 mil utan något som helst motoringrepp. Kompression är ca 14 på samtliga cylindrar. Den gick som ett urverk innan den lade av,,,,,, :-(
#1595880
Har du kollat så spjällägesgivaren fungerar som den ska? Jag tänker att den kanske fastnat i "tomgångsläge". Det ska gå att testa det i nån diagnos via boxen vill jag minnas. Annars kan man såklart sumra och se så att microbrytarna gör det dom ska.
#1595896
Hur ser tändstiften ut? Har du kollat på dom direkt när motor stannat? Är dom kanske blöta då? Tändstift som blivit riktigt blöta eller sotiga kan vara svåra att "få igång" igen. Om den får lite mycket bensin kan det vara BTR-en (bränsletryck regulatorn) som läcker lite. Det sitter en vakuum slang mellan den och insuget. Ta loss den slangen vid insuget, stoppa den i munnen och sug. Smakar det bensin är den kass, då läcker det lite bensin in i motorn den vägen. Du ska kunna suga i den slangen och sätta tungan för och tungan ska fastna om den är Ok.
#1595996
Tack Ni alla som svarat!

Det var bränsletrycket som var minimalt lågt och det berodde helt och hållet på den nya bränslepumpen som jag köpt. Jag hade fått fel pump, den jag skulle ha hade 3,5 bar i tyck så nu går den fantastiskt fint :-D :party: ! Nåväl, det blev ju bytt en del delar på en motor som hade gått ca 60 000 mil så det behövdes nog ändå för framtida krångel. :-)

Mikael
OM RYSSEN KOMMER

Kanske det blir lite lugnare i Ukraina ett tag nu.[…]

val av dimension däck

Glöm inte bort att lastindex inte får […]

B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]