Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hvestersund
Hej! Jag har en 740-88 med en b230f. Ibland när jag har kört bilen en stund så börjar det med att den går väldigt oroligt på tomgången. Sen går den väldigt hackigt och baksmäller mycket, luktar även mycket bränsle när detta händer. Om jag stänger av bilen och startar igen så går den som den ska.
Jag har bytt bränslefilter, bränslepump (den under bilen), tändstift. Jag har även kollat insuget med startgas men verkar inte vara något läckage där. Jag har kollat luftmassemätaren och alla trådar är hela. Det läcker lite olja från fördelaren. Den har blivit lite mer trögstartad med tiden men startar alltid på första försöket men den tuggar lite fler varv än tidigare.

Bilen har nog stått ett bra tag innan jag köpte den.
I vintras lyste katalysator lampan när man starta bilen men slockna om man gasa till lite. Sen är det typ bara 2-3 varningslampor som lyser när tändningen är på ifall det kan höra ihop på nått sätt. Tacksam för alla svar!
av bönan
Väl värt att dra ut felkoder ändå, du har ju diagnosboxen i motorrummet.

Det kan vara en defekt lambdasond eller avgasläckage som orsakar felaktiga mätvärden som surar ner motorn. Det skulle också kunna vara tempgivare till motorstyrningen så att den går fett hela tiden, i "kallstartsläge".

Tändspole som börjar ge sig kan också orsaka strul när den blir varm.

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]