Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Oj, behövde de felsöka så länge för att komma på att det var dåligt med soppa i tanken?! 1400 kr motsvarar väl ungefär en timmes jobb på märkesverkstaden. Att kolla om det finns soppa är väl det första man gör och det kan väl inte ta mer än en kvart för en expert ;-)
lennarte skrev:
sicnarf skrev:1400 för felsökning och att byta tändstift är saftigt!
Njaee, dom tar väl ungeför en "tusing" bara för att köra över tröskeln till verkstan. Då är ju 400:- för felsökning och tändstift ingen stor kostnad. Jag tycker verkligen synd om om "folk" som inte kan någonting om bilar och är tvugna att lita på vad verkstäder säger. En kompis svärson har på 4 år lagat en Passat 07-a för 80000:-. Varav 4 bärgningar får den elektriska handbromsen inte släpper, a' 6000 :-

Mvh
Lennart
Håller helt med.

20 000 per år! Jag trodde jag slängde onödigt skit på mina skönheter. :-O)
Man behöver ju inte åka till en auktoriserad märkesverkstad och i synnerhet inte med en 25 år gammal bil. Det går lika bra med en mindre kvartersverkstad. Bara man har förtroende för bilmekanikern där. Om det skulle vara så att man känner lite ångest för att meka själv med bilar eller inte har plats och resurser, så är ju en sådan kvartersverkstad väldigt värdefull. Den behöver ju inte ligga i det kvarteret där man bor, men vara välkänd av andra såväl som av "mig själv".
Det är ju så här att åker jag till en auktoriserad Volvoverkstad så skall först en kundmottagare skriva in mig i en tidplan och mekaniker och eventuella reservdelar skall bokas. Också det i tidplanen. Sedan skall verkstaden ta ut en expeditionsavgift där man har schablonräknat vad det kostar att boka tid och skriva ut papper etc. etc. samt alla dom människor som blir engagerade i jobbet. Då är vi strax uppe i den tusenlappen, som LennartE påpekar. Det kostar så mycket att bara köra över tröskeln till märkesverkstaden. (Och det är helt säkert inte bara Volvo som håller denna profilen)

Det blir lite enklare och förhoppningsvis billigare när man talar med någon sympatisk äldre "mäster" som själv skriver en tid i almanackan för hand och gör jobbet som han har åtagit sig.
Känner man till någon sådan person, så ta vara på den kontakten. Åk dit flera gånger, mäster känner igen dig och bjuder säkert på "sig själv" med sin mångåriga erfarenhet och kunskap. Det kan vara lönsamt i bilbudgeten.
Rådlös skrev:Man behöver ju inte åka till en auktoriserad märkesverkstad och i synnerhet inte med en 25 år gammal bil. Det går lika bra med en mindre kvartersverkstad. Bara man har förtroende för bilmekanikern där. Om det skulle vara så att man känner lite ångest för att meka själv med bilar eller inte har plats och resurser, så är ju en sådan kvartersverkstad väldigt värdefull. Den behöver ju inte ligga i det kvarteret där man bor, men vara välkänd av andra såväl som av "mig själv".
Det är ju så här att åker jag till en auktoriserad Volvoverkstad så skall först en kundmottagare skriva in mig i en tidplan och mekaniker och eventuella reservdelar skall bokas. Också det i tidplanen. Sedan skall verkstaden ta ut en expeditionsavgift där man har schablonräknat vad det kostar att boka tid och skriva ut papper etc. etc. samt alla dom människor som blir engagerade i jobbet. Då är vi strax uppe i den tusenlappen, som LennartE påpekar. Det kostar så mycket att bara köra över tröskeln till märkesverkstaden. (Och det är helt säkert inte bara Volvo som håller denna profilen)

Det blir lite enklare och förhoppningsvis billigare när man talar med någon sympatisk äldre "mäster" som själv skriver en tid i almanackan för hand och gör jobbet som han har åtagit sig.
Känner man till någon sådan person, så ta vara på den kontakten. Åk dit flera gånger, mäster känner igen dig och bjuder säkert på "sig själv" med sin mångåriga erfarenhet och kunskap. Det kan vara lönsamt i bilbudgeten.
Dom individerna är mycket billigare och enklare. Dom annonserar ofta inte, utan man måste känna någon som känner till dessa för att få vetskap å att dom ens finns eftersom dom sina stamkunder och bygger upp kundnätverket långsamt.

På stora verkstäder är det också mycket slarv och en ovilja att erkänna när dom gjort fel som gör att jag undviker dom.
Frugan har haft 4 st Passater (aldrig helt nya) på c:a 40 år. 2st B2 (-80 och - 87) en B3 -93 och en B5 -04. Alla utom en älskades och servade under många år och många tusen mil. Aldrig några problem med rost. Den som aldrig "älskades" var en 93-a (B3) som var helt olik dom andea, denna var byggd på Golf-plattformen (tvärställd motor), alla övriga var samma som Audi. Där var inga problem med den, men komforten var inte den samma. Den byttes till en B5 2005 som blev den sista Passaten, den byttes bort mot Subarun för 3 år sedan.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]