Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har haft en del volvobilar, som en "guru" uppe i Värmland behandlade med uppvärmd kedjeolja, som han sprutade in i alla vinklar och vrår på bilen. Efter några dagar hade bilen droppat färdigt och detta skulle göra underverk. Det verkar det också ha gjort för dessa bilar dog aldrig rostdöden utan dog av andra skäl. Jag var väldigt nöjd helt enkelt. Problemet är nu bara att jag inte längre bor i Värmland utan i Göteborg. Är det någon, som vet någon "Guru" som sysslar med sådant här i Göteborgsområdet? Är det dessutom någon, som har synpunkter på metoden, så är dessa välkomna nu innan jag smetar in min V90-98!
av easypiece
Alltså ursäkta en yngling, har inte din bil redan ett mycket bra rostskydd? Det här med varm kedjeolja skulle dessutom kanske skada vaxskyddet som finns på bilen idag. Under bilen o kolla hur det ser ut i stället, 700-900 har mig veterligt inga större rostproblem efter -89. Pensla/spruta ställen där rostskyddet ev. sviktar med en blandning av sågkedjeolja/ underredsmassa som hindrar rosten ett par år.
av Björn Lindgren
Ja jag är lite osäker men jag får väl ta en odentlig titt nästa gång jag kan hissa upp bilen. Tack för dina synpunkter!

//Björn
av LOB
På Dinitrol-center hittade de rost på min 960 -96:a, så de plussade på 500 kr för rostslipning på priset. Helt rostfria är 940/960 knappast efter 10-15 år. Om du lämnar in den är det smart att göra det på en fredag för då får bilen torka två dagar extra, dvs du hämtar den på måndag em. Ordentlig torkning är extremt viktigt när tjockt klet (body) läggs på en äldre bil.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]