Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vållvå
#1588953
Hej har köpt en volvo 740-88 idag med 22k mil på mätaren, hyfsad bil, men går lite ryckigt och stannar ibland. Det ska vara monterat ny bränslepump i tank och nytt bränslepumpsrelä.
Vart börjar man leta vidare? tändstift var också bytt.
Sitter bränslefilter under bilen ?
av TioTusenKRBil
#1589023
Filtret är rätt så stort och sitter under främre delen i bilen ungefär (I underredet då) täckt av en skyddsplåt. Tror din bil har både en större pump och filter i ett paket där. Tänk på att det kommer läcka bensin även om man tömmer systemet, och att det är rätt så jäkligt att hålla på där under, samt att vara försiktigt med ledningarna när du våldar loss skiten. Det brukar ärga och rosta lite samt vara täckt i diverse gegg och skit.
Om bilen går ryckigt hade jag kikat på fördelaren. Din är väl monterad bak vid toppen (Kom 88?). Kolla efter oljeläckage innnuti och byt ut packbox samt båda oringarna och fiberbrickorna och allt som sitter på plattan isåfall. Att byta tändkablar är något folk ofta missar i service vilket kan leda till lite dålig gång också. Själva plastbiten av fördelaren och rotorn brukar vara slitna och även om man rengör måste man ofta byta dessa också. Väldigt sällan är det fel på tändspolen och stiften är nybytta och sjyssta med rätt gap osv antar jag (~0,7mm).
Användarvisningsbild
av Vållvå
#1589039
Tack för tips, har ej kollat fördelare och rotor, men fördelare och stift är bytta, hade aldrig en tanke på att det kan komma olja in i fördelaren, men nu när du sa det, så självklart, då den sitter på kammen. Såg igår när jag körde, att när den ryckte, så hoppade varvräknaren mellan 0-2000 rpm ganska hastigt. Känns ju som något som glappar, provade rucka i nycklarna ifall tändningslås skulle vara slitet, men inget hände där. Har inte haft tiden att gå igenom bilen ordentligt än, skall göra det på torsdag, då skall jag kolla stiftgap m.m.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1589053
Just -88 fans flera olika motortyper med olika styrsystem, även med förgasare. Det fanns 3 (4?) olika modeller av insprutning. Vanligast var nog LH2.2 och då sitter en Hallgivare i fördelaren som "styr" tändningen, och då även varvräknaren. Har du LH2.4 (sällsynt) har du en givare mot svänghjulet istället. Som gör samma (i princip) jobb.
Användarvisningsbild
av Vållvå
#1589077
Upplever att den rycker mer som kall, måste nog öppna och kolla om där är olja i fördelaren. Har haft lös tomgångsmotor och gasspjäll, det funkar och är rent, samt klickar i spjällägesgivare så fort man rör gasen

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]