Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Min 940 behöver en ny LMM. Det sitter nu någon omärkt eftermarknads av okänt ursprung som förra ägaren har satt dit. Han verkar tyvärr ha varit en stor entusiast av att byta ut delar i "förebyggande syfte" trots att bilen bara gått 18000 mil.

Original är ju 3517020, dvs Boschnr som slutar på 016. Dessa har utgått sen länge. Boschnr 101 har jag ryktesvägen hört ska vara en ersättare eller möjligen en renoverad 016 - den finns att köpa men kostar nästan 14000 kr!! :-o Volvo har en ersättare, dock Kinatillverkad och av helt annat utförande - har läst en hel del dåligt om dessa.

Sen finns ju då eftermarknads och det enda jag hittar som är från ett känt märke är Pierburg för 2500 kr - har någon testat den? Fungerar?

Annars är det skroten som gäller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla på kinasaiter, allt är inte dåligt där. AliExpress har t.ex 010 LMM (tidiga B234F motorer) för under 2000 "spänn".
Sökte på den nu, och den verkar inte finnas längre....... 🫣🫢😪😪
Tur att svågern bytte den något år innan jag fick bilen (omkring 2006) så då håller den något år till....
101 (Pierburg) tror jag ersätter 016. Var uppe till diskussion här för ett tag sedan. Sök på denna sida.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]