Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är det på något sätt skadligt för motorn (b23f) att köras när den är morgonpruttig på 3 cyl? Den svagar och skakar som en sjukling i ca 3 min, sen går den som den ska. Alltid vid temperaturer kring nollan och fuktig väderlek. Jag kanske framkallar det? Jag drar på rätt rejält i början, och det märks inte förrens jag fått rull... Har inte motorvärmare, men det har inte blivit så tidigare i vinter då det var ca -10...
Har du någon uppfattning om vad som är fel och vad som kan göras?
av Hemulen
Hej. Kolla tändkablarnas skick,fördelarlock plus rotor.Tändkablarna ska vara original Volvo. Ps.Glöm inte kabeln som går från tändspolen till fördelaren.
av LaRy
Eftersom du säger att den går på 3 cylindrar bör det ha med en enstaka cylinder att göra och dess stift. I ditt läge hade jag bytt det som har kontakt med enstaka cylindrar, d.v.s. nya tändkablar från fördelarlock, nytt fördelarlock och 4 nya fräscha NGK tänstift. Sen får du smyga dig på bilen så den inte självstartar av glädje. Tändkablar "slits" i resistansen, så gör även tändstift. Det medför att gnistan lättare hoppar fel väg, speciellt då det är fuktigt. Står motorn och hoppar även vid tomgång kan du köra ut i svarta natten och se var gnistan hoppar!
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Okej. Tackar för tipsen, jag är som jag sagt förut ingen kunnig ägare.
Den hoppar även vid tomgång. Men inte den tomgång som blir innan man fått rull, och det blir bättre runt 1500 konstigt nog. Går man ned på tomgång, eller överstiger 2500 är det tjonka-tjonka-tjonk. Men den "ger" sig inte förrens det gått ca 3 min som sagt .Går igenom fördelardosans kablar och alla dess förgreningar vid första givna tillfälle, samt byter stift. Tack åter igen. Även gamla bilar som är lätta att tas med tar kål på min plånbok...
av Hemulen
Hej. kom bara att tänka på en sak: Det försvinner inget kylarvatten? Hade en Opel en gång som var spruttibangbang på morgonen och då var felet topplocks packningen. Slipning plus ny packning var botemedlet den gången.
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Lustigt nog har jag haft problem förut med värmekontrolls-ventilen, eller reglaget med öra strax ovanför gaspedalen som läckte en massa vatten in i kupen. Därav har jag idag ett rosthål vid kopplingen idag, som snart ska svetsas. Men nej, det problemet med läckage är löst, men inte över...
av Hemulen
Hej. Bara tillägga att Opeln fick rätt bra tryck i expansionskärlet, man kunde höra hur det pyste ur behållaren när man stängde av motorn.

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]