Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av KewinHarrysson
#1562270
Som rubriken lyder så startar inte min Volvo.
Det som är bytt är
Tändmodul
Stift
Insprutning relä
Tändspole (blev inte någon skillnad när vi skiftade på plus och minusen på tändspolen🤔) (har även testat att direkt koppla plusen från tändspolen till batteriet utan någon effekt)
Vevaxel givaren
Fördelar lock
Rotor
Lambdan är urkopplad för när den var inkopplad så startade han ej, men kopplade vid ur den så startade han, körde så här i kanske en månad men sen startade han aldrig mer

Ibland så kan han starta med lite tur, men då är han allt annat än körduglig, går lite halvdåligt och varvräknaren ligger på 5-6 tusen på tomgång

Blir snart galen!
Senast redigerad av 1 KewinHarrysson, redigerad totalt 0 gånger.
av Rödsorken
#1562273
Spjällhuset och TPS (lägessensorn)? Det är väl saker att kolla. Rengöring och koll på kontakten.
Sedan är det här lite över min motorkunskap, men är inte lambdan avgörande för motorstyrningen? Har du plockat med den så låter det lite riskabelt.
Vet du om bränsletrycket är juste? Kolla flödet från pumpen genom att ta loss slangen. Rengöring av spridarna skall också göras någon gång emellanåt.
Bli inte galen! Bli envis!
av KewinHarrysson
#1563056
Felkodsläsaren svarade bara att inga felkoder lagrade,
Tänker att om spjällhuset har knas på så hade han väll ändå startar och gått på tomgång? För just nu tuggar han bara när man vrider nyckeln
Bränsle flöde är det gott av sprutade som Satan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563072
Om du kör utan lambdasonden kopplad så tänds varningslampan för fel i avgasreningssystemet och en eller flera felkoder sätts. Då stänger ECU av sig från givare och kontrollfunktioner och motorn styrs av ett "protokoll" så den är körbar för man ska kunna ta sig till en verkstad. Den går då inte bra och lär vara omöjlig att starta i minusgrader.
Har du raderat felkoderna, så famlar du "i blindo", felkoder kan bara genereras vid körning, och ibland tar det flera mil. En bra början är då att gå igenom diagnosfunktioner 2 och 3 för både ECU Och ICU.
av KewinHarrysson
#1563200
Har testat dem olika diagonosfunktionerna men allt sägs vara tipp topp,
Tänker om startkontakteb glappar eller är bränd så den inte ger dem rätta signalerna, vi tjuvstartade bilen från motorrummet med den blåa kontakten utan lycka me. Tänker värt att försöka byta den iallafall,
Samt att byta motortempsgivaren.
3G släcks

" när jag frågat Chatgpt" […]

Fram lykta lyser rosa...

Lamporna är relativt syra men set är bus[…]

Hej Det hörs alltså ett kort metallisk[…]

Har köpt en motor b5454 utan insugsrör. […]