Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Henrik79
Har problem med framdörrarna på vår 940 -91. Förardörren häger ner några mm så låsblecket tar snett. Det hörs tydligt klonk, men dörren går att stänga. Drar man dörren uppåt från handtaket så klonkar det till vid gångjärnen, det känns tydligt att det är nåt som är löst vid gångjärn.

Passagerardörren går knappt stänga alls, den bara studsar. Även här verkar dörren slagit sig några mm, om jag drar uppåt i handtaget och stänger dörren klickar den perfekt i låsblecket.

Var på lokale verkstaden, man gjorde samma undersökning och konstaterade att man får byta ut båda gångjärnen. Finns det ingen annan väg, t.ex. genom att justera med några skruvar? Tvivlar på att det finns nya lackade gångjärn att köpa, det känns som en dyr historia...

/
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan justera gångjärnen, men dom brukar vara "körda". T.ex brukar stoppen som håller dörren öppen också "strula" när gångjärnen börja glappa. På min 745-a bytte jag fram vänster nedre för något år sedan, tog ett från vänster bak på skroten. Men, smörja, smörja och smörja. Redan från ny bil, så håller det. Jag använder en "krypande" oljespray för motorcykel kedjor till just gångjärn. 745-an var drygt 20 år gammal när jag fick den, men sedan dess har den fått smörja.
av Henrik79
Okej, tack för svar. Då blir det till att byta. Trist bara att man måste köpa en dyr burk 2K lack till gångjärnen. Antar det går att lacka dem när de sitter på plats, för jag har lite rostlagning att göra men hade inte tänkt göra det än på ett bra tag. Dörrarna vill jag fixa pronto. Verkar inte gå att beställa färdiglackade (volvoröd) gångjärn, det hade ju varit suveränt.

/H
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu hade jag tur, dom hade en 740 på självplocken och det var en mörkgrå metallic 740 GLT 16V. D.v.s exakt likadan som min, men hade den varit röd eller vit hade jag inte brytt mig. Ingen ser vilken färg gångjärnen har.
av bönan
För att justera finns det brickor i olika tjocklekar att köpa. Jag vet inte artikelnumren utantill men de går att hitta i katalogen på GCP eller så kontaktar du närmsta Volvohandlare. Kostar några 10or och hade inte utgått sist jag kollade.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är även avlånga hål i dörrstolpen. Man kommer åt skruvarna bakom plastskyddet. Men glappar det är det bara en tillfällig lösning

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]

Diagnosprogram

Vida eller autocom skulle jag rekommendera