Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
Hej!

Hade tänkt byta olja i växellådan på min 940 med m46-låda.
1. Är det separat påfyllning/avtappning av olja till overdriven?
2. Är det ett filter i overdriven som jag ska byta?
3. Behöver jag byta brickorna till pluggarna?

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av lennarte
Oftast behöver man inte byta brickorna (koppar) men pluggarna kan sitta ordentligt fast. Ett ordentligt led handtag och 13 mm 6-kant krafthylsa. Blir pluggen rund blir det problem, jag fick svetsa på en större mutter på min runddragna plugg. Lossa alltid övre pluggen först. Kolla noga vilken olja du ska ha, jag hällde i Dexron i min M46, funkade inte bra. ATF Typ F/G funkar kanon. Ska du göra rent filtren (2 st) får du skruva bort det rektangulära locket på undersidan på overdrive delen. Där under sitter ett tvättbart finfilter. Där sitter också 3 st runda pluggarpluggar, en av dom håller fast ett grovfilter. Har för mig att det är den högra. Den rymmer omkring 2,5 l. Det är bara dom 2 pluggarna i växellådan som finns.
av panth0n
ATF Dexron 3 Typ F eller G skall det vara i M46, precis som lennarte skriver men vilken ATF som helst går att tippa i utan bekymmer. :-)
Problemet kommer när du häller i motoroljor eller 75w-oljor. Dessa oljor sliter sönder bromsbanden eller dess limning i overdriven, men det fattar inte de som förespråkar 75w/80 eller 75w90 eller vad de nu brukar rekommendera. De fåtal gånger ODn har strulat internt på någon bil jag pysslat med har det varit motorolja eller 75w-olja i och bromsbandens limning har skadats.

I denna video snackar han lite om OD b.la. och visar filtret och hur det ska rengöras. Guld värd gubbe det där. Ignorera "M48", det är en M47 han bygger ihop med en OD (från m46)
Användarvisningsbild
av lennarte
Dexron är GM-s automatlåda olja (syntetisk) den har en annan "konsistens" än är ATF (mineral) som är Ford, Volvo m.f använder. Dexron funkade inte i min M46 J/P hybrid växellåda. Men senare modeller har M46 P växellåda och då kanske det fungerar på din. Volvo använder en "egen" olja kallad Thermooil till växellådorna. Utom M47 som är ändrad till motorolja.
av panth0n
lennarte skrev:Dexron är GM-s automatlåda olja (syntetisk) den har en annan "konsistens" än är ATF (mineral) som är Ford, Volvo m.f använder.
Hmm, biltema säljer Dexron-klassad olja i både syntet, delsyntet och mineral variant. Kör deras minerala variant artnr. 30-580 (Dextron III Typ G) i min M46 av P/J-modell. Konstigt nog står det inte mineral på deras hemsida men det gör det på dunken min. Den oljeklassningen har vi kört i lådan sedan 1999 då morfar vart med båt & båtmotor och hade några liter över när det var dags för oljebyte i 945ans växellåda :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi hade Mobil Dexron 220 och 320 på jobbet till våra ASEA industri robotar. Det stod då syntetisk olja på flaskorna, povade då 220 oljan i min M46, men lådan blev "konstig". Köpte då Biltemas ATF Typ F/G mineral olja och sedan har det funkat. Detta är några år sedan och lådan funkar fortfarande kanon.
På senare år har gränsen mellan mellan syntet och mineral olja "suddats ut". Då kvaliten på mineraloljan är så hög och "äkta" syntet olja är för dyr att tillverka och det mesta dom säljs idag är vad som förr kallades Semisyntetisk och man får titta på oljans API och ACEA klassning istället och kan då antingen följa fabrikanten anvisningar eller läsa på ordentligt och köpa en olja som passar min bil och mitt körsätt. Nu gäller detta mest motorolja för nyare moderna bilar med lååånga serviceintervaller, partikelfilter m.m. Men sist jag var på Biltema så var det (F-n) inte lätt att hitta rätt. Nu blev det lite utanför ämnet, men när jag läste detta om dagens syntet/mineral oljor (vet tyvärr inte var) så blev jag lite fundersam. Tänkte att någon mer kanske läst om detta. Detta var när jag letade efter motorolja (mineralolja) till vår nya Subaru XV. Där är "bara" en gratis service kvar.... 😢 Det blir nog Biltemas C3 olja till den Hittar ingen mineral "SAPS" olja.
av StefanNkpg
Ok, så filtret rengörs bara, det finns inte nya att köpa om jag fattat rätt?
Har skaffat olja från Oljemagasinet, någon slags Castrol, som ska funka till min låda.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är metall silar en (väldigt) fin vid locket och en grövre innanför pluggen. När du tar ner locket brukar det vara alldeles "geggit" där den fina silen sitter. Packning får du göra själv, eller sök på Laycock de Normanvilles
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]