Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erik8162
Hej har bytt kamrem på min b230f efter som att den tidigare kamremen hade kuggat för den var för slapp gjorde allt i rätt ordning och satte på nya remmen och monterade tillbaka allt och testa sedan att starta bilen han vägrade starta och jag tyckte att det kändes som om han inte tände som han skulle men testa med startgas samma problem så tänkte att jag hade väl glömt något så monterade bort allt och började om och sedan testa igen samma problem 0 ställde motorn båda gångerna förstår mig inte på vad problemet kan vara har försökt läsa mig till vad det kan vara med hittar inget så vänder mig hit för o så om någon här vet vad det kan vara är tacksam över alla förslag har bara rört kamrem och allt sånt inget annat inget på tändnings kablar
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du nollat med remskivans märke mot 0 på kåpan? Det är ganska osäkert, remskivan är 2 delad med vulkat gummi mellan. Med åren kan gummit släppa och visar då fel 0-punkt. Använd färgmarkeringarna på den nya remmen och en linjal eller snöre. Tänk på att du ska nolla remmen på vevaxel genom trycka remmen en bit runt vevaxel kugghjulet innan du släpper spänningen på sträckaren. Kolla genom att vrida motorn några kuggar bakåt så strecket verkligen är vid märket. Lossa där sträckaren, tryck lätt på den och dra fast. Kolla sedan igen att strecken är rätt mot märkningarna
kamremvohc.gif.76e4dfc2ed91443c51b41960d18fb8cf.gif
kamremvohc.gif.76e4dfc2ed91443c51b41960d18fb8cf.gif (3.74 KiB) Visad 640 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du koll på sträckaren? Om du drar runt motorn framåt blir det slack på den sidan sträckaren sitter. Är inte sträckaren fastspänd blir det ett "hopp" när ventilerna växlar mellan avgas och insug och då hoppar gärna remmen
av TioTusenKRBil
Är det en trimmad sugbil? Kan vara så att man planat toppen rejält och därmed behöver kam med 122 kugg (tror original är 123).
av Erik8162
Sträckaren är helt fast spänd i spent läge remmen blir slapp på andra sidan mellan kam axel och drevet som drar up o ner cylindrarna helt o trimmad varken planad portad eller annan kam
Användarvisningsbild
av lennarte
Du drar runt motorn i högervarv så får du slack på andra sidan (på sträckaren). Då lossar du muttern till sträckarhjulet så sträckaren fjädrar ut och spänner fast den igen. Fjädrar den inte ut själv får du ta loss den och göra rent och smörja upp den. Den ska lätt trycka ut spännrullen mot remmen. Dra aldrig runt motorn med något annat än en hylsa och (spärr)nyckel på vevaxelskruven. När du gjort allt detta kan du kolla remspänningen, ta i remmen (på bredden) mellan tumme och pekfinger mellan kamaxelhjulet och hjulet till oljepumpen och vrid den. Du ska inte kunna vrida mer än max 90°. Den har rätt spänning om du kan vrida den mellan 45 och 90°

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]