- tis 04 okt 2005, 09:07
#17716
Det är enbart blocket som skiljer mellan 2,5 och 3,0.
Toppar, kammar tom programvaran är samma i motorstyrenheterna.
Det märks speciellt i morsans bil. en 2,5 med manuell låda, och programvara i huvudsak utvecklad för en 3.0 med aut.
När man släpper gas så "hänger" varvet kvar lite innan det dalar.
Jaja, vet ingen mer än jag och farsan som märkt detta på dem. inga kunder som någonsin klagat på det.
Motorn är samma som 850, men de tog bort en cylinder när 850in kom.
så motordelar är ungefär samma som 850. Kamremmen MÅSTE bytas i tid, och man ska byta alla rullar och vattenpump samtidigt. Vanligaste större jobb på en 960 är motorbyte pga att kamremm gått av. Men intervall och hållbarhet ökade med åren. Första åren med smala remmen har 4500mils bytes intervall, sedan blev det 7500mil och den bredaste är 12 000mil. Spelar igentligen ingen roll vilken man har, bara man vet när man ska byta och ser till att göra det.
Sedan har bilen multilinkbakaxel. Kostar multum att fixa om det strular, men iregel är det ok.
Växellåda är M90lådan (manuell), ska enligt trim pojkarna stå pall för 300hk, så den är ingen bekymmer. Kan inte minnas att vi har haft probs med automatlådan.
Framvagenen skiljer sig från 940, lägger hjulen mer så den får bättre styrradie. Lite dyrare delar men det håller bra.
Bromsskivor bak är sviningt dyra så bromsa hårt så de inte rostar
En mycket trevlig och skön bil att köra, ligger lätt och cruisar i 160-170km/h. Lite seg motor, men det är ju en sexa, är van vid 4 med turbo :)
Hrm, kul på vintern, dvs sladdvänlig.
Morsan och farsan kör mycket med släp och husvagn, en kanonbil till detta, drar mellan 1,0 och 1,2. Med eller utan släp, spelar ingen roll.
Tror det är ett väldigt tryggt köp, om man bara är medveten om att det kostar lite mer än en 940. Oh andra sidan så kollar nog de flesta en liten extra runda på servicen på en 960, de e de ingen som gör på en 940.
960 är trots allt en exklusiv statusbil. I alla fall i en volvo verkstad.
Hade det inte varit för soppaförbukningen (jag långpendlar) hade jag haft en.
Toppar, kammar tom programvaran är samma i motorstyrenheterna.
Det märks speciellt i morsans bil. en 2,5 med manuell låda, och programvara i huvudsak utvecklad för en 3.0 med aut.
När man släpper gas så "hänger" varvet kvar lite innan det dalar.
Jaja, vet ingen mer än jag och farsan som märkt detta på dem. inga kunder som någonsin klagat på det.
Motorn är samma som 850, men de tog bort en cylinder när 850in kom.
så motordelar är ungefär samma som 850. Kamremmen MÅSTE bytas i tid, och man ska byta alla rullar och vattenpump samtidigt. Vanligaste större jobb på en 960 är motorbyte pga att kamremm gått av. Men intervall och hållbarhet ökade med åren. Första åren med smala remmen har 4500mils bytes intervall, sedan blev det 7500mil och den bredaste är 12 000mil. Spelar igentligen ingen roll vilken man har, bara man vet när man ska byta och ser till att göra det.
Sedan har bilen multilinkbakaxel. Kostar multum att fixa om det strular, men iregel är det ok.
Växellåda är M90lådan (manuell), ska enligt trim pojkarna stå pall för 300hk, så den är ingen bekymmer. Kan inte minnas att vi har haft probs med automatlådan.
Framvagenen skiljer sig från 940, lägger hjulen mer så den får bättre styrradie. Lite dyrare delar men det håller bra.
Bromsskivor bak är sviningt dyra så bromsa hårt så de inte rostar
En mycket trevlig och skön bil att köra, ligger lätt och cruisar i 160-170km/h. Lite seg motor, men det är ju en sexa, är van vid 4 med turbo :)
Hrm, kul på vintern, dvs sladdvänlig.
Morsan och farsan kör mycket med släp och husvagn, en kanonbil till detta, drar mellan 1,0 och 1,2. Med eller utan släp, spelar ingen roll.
Tror det är ett väldigt tryggt köp, om man bara är medveten om att det kostar lite mer än en 940. Oh andra sidan så kollar nog de flesta en liten extra runda på servicen på en 960, de e de ingen som gör på en 940.
960 är trots allt en exklusiv statusbil. I alla fall i en volvo verkstad.
Hade det inte varit för soppaförbukningen (jag långpendlar) hade jag haft en.
Mvh
Peter Hansson
480 ES 1987 Avställd för långsiktig renovering
480 Turbo 1990 Turbo center 0,95 Bars Chip :)
480 ES 1993 2.0 Automat
Peter Hansson
480 ES 1987 Avställd för långsiktig renovering
480 Turbo 1990 Turbo center 0,95 Bars Chip :)
480 ES 1993 2.0 Automat