Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om du kollar på bilden nedan så ska både den den grova och den klena röda kabeln sitta på den övre skruven. Du ska inte sätta dit kabeln på det yttre stiftet. Ta sedan en kabel direkt från + på batteriet och "dutta" på stiftet. Går startmotorn då och stannar när du tar bort kabeln så funkar starmotorn. Du skrev att du försökte starta motorn men att startmotorn inte stannade ens när du tog ut nyckeln. Du ska vara glad att motorn inte startade för då hade du förstört startmotorn. Du kan ha fel på tändlåset som gör att låset "hänger sig" och startmotorn drivs av motorn tills den går sönder. Förmodligen är det detta som förstört den gamla startmotorn. Så koppla inte in original kabel från tändlåset förren du bytt tändlåset utan starta motorn med den externa kabeln, eller en skruvmejsel mellan stiftet och den övre skruven.
4819-110160_large_0.jpg
4819-110160_large_0.jpg (19.03 KiB) Visad 160 gånger
lennarte skrev: mån 30 okt 2023, 18:26 Om du kollar på bilden nedan så ska både den den grova och den klena röda kabeln sitta på den övre skruven. Du ska inte sätta dit kabeln på det yttre stiftet. Ta sedan en kabel direkt från + på batteriet och "dutta" på stiftet. Går startmotorn då och stannar när du tar bort kabeln så funkar starmotorn. Du skrev att du försökte starta motorn men att startmotorn inte stannade ens när du tog ut nyckeln. Du ska vara glad att motorn inte startade för då hade du förstört startmotorn. Du kan ha fel på tändlåset som gör att låset "hänger sig" och startmotorn drivs av motorn tills den går sönder. Förmodligen är det detta som förstört den gamla startmotorn. Så koppla inte in original kabel från tändlåset förren du bytt tändlåset utan starta motorn med den externa kabeln, eller en skruvmejsel mellan stiftet och den övre skruven.

4819-110160_large_0.jpg
Tror faktiskt startmotorn gick sönder av detta ändå. Eftersom nu när jag plocka ur startmotorn igen och tänkte testköra den manuellt så hoppar den inte igång mer. Den hoppa igång med ett snabbt ryck men tror inte hjulet snurra utan den sköts ut bara och sen in igen fort. Men nu när jag ska testa igen så funkar det inte. Har jag förstört denna nya från Biltema? :bored: Batteriet jag använder när jag testar ligger på 13v

Så nytt tändningslås rekommenderar du mig att skaffa?
Uppdatering: fick startmotorn att gå nu. Visade sig att mina gamla hederliga startkablar var dåliga så testade med nya startkablar och då funka det. Ska pröva sätta i startmotorn i bilen igen och starta manuellt med kabel tills jag löst nytt tändningslås

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]