Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OAF
Nu vill jag höra alla argument för och emot
balansrem på B234 16valve.
En del säjer TA BORT
En del säjer HA KVAR
Ös på med era argument, för och nackdelar.
av Redlös
TA BORT!
*Balansaxelremsatsen kostar nästan lika mycket som kamremssatsen.
*Man känner ingen som helst skillnad på gången, möjligen lite rappare.
*Risken för kamremsras minskar med 90% (9 av 10 ras beror på att balansremmen hoppar).
Användarvisningsbild
av emwtur
Varför ha kvar ?
motorn går jämnare ? - jodå !
- men lika jämnt som en 8v - det finns inget som gör att en 16v vibrerar varken mer eller mindre än en 8v.
Att balansaxlarna finns där beror på att det från början är en båtmotor :() !
TA BORT ! - du slipper iallafall något kilo som måste accelereras när du varvar motorn = rappare svar på gasen !
/emwtur
av Vovlo_Henrik
Jag plockade bort remmen av den anledning att minska risken för haveri, kolla konstruktionen så försåt du att den inte är allt för pålitlig efter 30.000km... :wink:
av OAF
Jaha... verkar som om alla säjer TA BORT.
Och då blir det väl så då.... eller.... fler förslag ??????
av knugenalvin
tja klippte nyss balansremmen och efter en stund så tändes motorlampan/lamda lampan (jag var ute å sladda)
har ni några funderingar varför den tändes?? motorn går bra osv
av TioTusenKRBil
TA BORT /TRÅD

Vill du ha balansrem så är inte en rak fyra för dig. Köp en jjämnare motor t.ex. 750i med v12 eller nåt.
Användarvisningsbild
av lennarte
emwtur skrev:Att balansaxlarna finns där beror på att det från början är en båtmotor
Detta är "fejk News" fast det är en gammal tråd. Penta har aldrig haft en rödblock (dom är väl gröna) motor med balansrem. Vad Volvo Personvagnar hade för skäl att ha balansrem på denna motor vet jag inte, min 16V motor har gått 30000 mil av sina 50000 mil utan balansremmen.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]