- fre 20 okt 2023, 19:33
Hej,
Gammal tråd men vill ändå fylla på med information ifall någon annan söker efter svar.
Sammanfattning:
Nya hjullager kan slitas snabbt om de är monterade fel och/eller om bilen står stilla en längre tid.
Bil:
Volvo 940 Turbo, B230FT, 1998, manuell växellåda.
Nya hjullager fram sedan ett år tillbaka.
Ljudet:
Malande och hastighetsberoende.
Kom framifrån åt vänster sida när man satt i bilen, hördes inget utanför.
Märkbart från låga hastigheter, ca 40km/h och uppåt.
Ökade i frekvens när man ökade hastigheten.
Oberoende av växelval och frikoppling.
Felsökning:
Knappt märkbar förändring i ljudet när man svängde.
Inget glapp i hjulet när man lyfte upp bilen och ruckade sida till sida eller upp och ner. Heller ingen vibration i fjädern när man snurrade på hjulet.
Bakgrund:
Bytte båda mina hjullager fram förra hösten (ett år sedan).
Det gick bra och körde hela vintern. På våren ställde jag sedan av bilen i garaget (har en annan bil på sommaren). Så Volvon stod stilla i cirka 6 månader.
När jag installerade hjullagerna så var jag osäker (och klantig/lat) så visste inte hur hårt jag skulle dra dem och kollade inte upp det. Resultatet blev att jag spände muttern för löst. Det fanns alltså ett litet glapp, framförallt på vänster sida.
Jag körde med det så (ovetande) i någon vecka innan besiktningen kommenterade glappet. Berättade för dem att lagerna var nya, varpå jag fick information att dra åt dem hårdare.
- Men med facit i hand så var skadan redan skedd.
När jag för någon vecka sedan ställde på bilen och började köra så fanns där ett malande ljud (se ovan).
Besiktningen för i år anmärkte inget = blankt papper.
Jag tog bilen till en verkstad som kontrollerade och provkörde, utan att hitta något glapp. De gav mig rådet att köra ett tag till för att se om det blev värre och återkomma.
Läste mycket på nätet och fick info om allt från stödlager för kardanen, till differentialen.
(Diffen har för övrigt ett klickande om man lyfter upp bakpartiet och snurrar på ett bakhjul. Det andra hjulet snurrar då på motsatt håll som det ska. Snurrade man båda hjulen samtidigt åt samma håll så var diffen tyst. Tydligen kan det vara så. Jag har en 1041, slungdiff)
På vinst och förlust beställde jag nytt hjulnav (nav+lager) från vparts.se (ca 900kr med frakt) och monterade det idag fram på vänster sida = ljudet försvann, så skönt!
Det krävs alltså inte mycket för att ett lager ska slitas ner i förtid. Att bilen sen stod stilla gjorde säkert inte saken bättre, kan vara något så enkelt som att lagerbanorna fått ytrost i och med felmonteringen.
Slutsats:
Är lagret bara lite slitet eller om det precis börjat bli slitet så är det inte säkert att det märks under felsökning. Det kommer säkerligen märkas med tiden. Men är man som mig, otålig och vill att det ska fungera så kan den här informationen vara bra att känna till. (Även om de flesta där ute redan vet det).
Hoppas det kan vara till någon hjälp! :)
Hälsn
Niklas
MVH
Niklas
[Volvo V40 2.0T 2004 Manuell ]