Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Det är normalt med ljud från bakaxeln när man snurrar på ett bakhjul, mer konkret är det differentialen som låter. Lite beroende på hur bilen är lyft och om man har växeln i så snurrar också kardanaxeln eller det andra hjulet. Om det är ett "rasslande" ljud är väl svårt att säga, men jo, kanske det. Om du inte fick anmärkning vad gäller bakaxeln så är den antagligen helt ok.
av w300i
Nu är iallafall hjullagret bytt och oljudet är tack och lov borta! :) Nu är nästa problem bara att ta reda på varför ratten börjar skaka så fort man svänger. Kan ju fråga om det här också i samma tråd.

Problemet yttrar sig lite till och från,ibland skakar ratten även när man kör rakt fram och sen helt plötsligt så försvinner det bara. Oftast kommer det när jag svänger åt vänster,men ibland även åt höger. Mindre sällan är det att att de sker när man kör rakt fram. Men ratten skakar och låter så man blir ju nästan rädd för att köra bilen :roll: Nån som vet vad som kan orsaka detta? Har kollat inne i hjulhusena fram och de syns iallafall inget spår av att hjulen skulla ta i därinne nånstans när man svänger. Styrväxeln läker igenom vid damaskerna och vid en koppling,men olja finns i behållaren så helt tomt är det ju inte i systemet iallafall. Har inte kollat så mycket mer än det...
av NilsO
Om skakandet kom efter att den varit inne på besiktningen så är det garanterat luft i servostyrningen. Av någon anledning blir det ofta så om bilen är upplyft och man vrider på framhjulen utan att motorn är igång, vilket ju är precis vad besiktningsmannen brukar göra.

Lösningen är att vrida ratten fullt åt höger och vänster några gånger med motorn igång (typ medan man krypkör på en parkeringsplats). Då försvinner det. Och kolla så det är rätt nivå på servovätskan.
av Groolo
Hej,
Gammal tråd men vill ändå fylla på med information ifall någon annan söker efter svar.

Sammanfattning:
Nya hjullager kan slitas snabbt om de är monterade fel och/eller om bilen står stilla en längre tid.

Bil:
Volvo 940 Turbo, B230FT, 1998, manuell växellåda.
Nya hjullager fram sedan ett år tillbaka.

Ljudet:
Malande och hastighetsberoende.
Kom framifrån åt vänster sida när man satt i bilen, hördes inget utanför.
Märkbart från låga hastigheter, ca 40km/h och uppåt.
Ökade i frekvens när man ökade hastigheten.
Oberoende av växelval och frikoppling.

Felsökning:
Knappt märkbar förändring i ljudet när man svängde.
Inget glapp i hjulet när man lyfte upp bilen och ruckade sida till sida eller upp och ner. Heller ingen vibration i fjädern när man snurrade på hjulet.

Bakgrund:
Bytte båda mina hjullager fram förra hösten (ett år sedan).
Det gick bra och körde hela vintern. På våren ställde jag sedan av bilen i garaget (har en annan bil på sommaren). Så Volvon stod stilla i cirka 6 månader.

När jag installerade hjullagerna så var jag osäker (och klantig/lat) så visste inte hur hårt jag skulle dra dem och kollade inte upp det. Resultatet blev att jag spände muttern för löst. Det fanns alltså ett litet glapp, framförallt på vänster sida.
Jag körde med det så (ovetande) i någon vecka innan besiktningen kommenterade glappet. Berättade för dem att lagerna var nya, varpå jag fick information att dra åt dem hårdare.
- Men med facit i hand så var skadan redan skedd.

När jag för någon vecka sedan ställde på bilen och började köra så fanns där ett malande ljud (se ovan).
Besiktningen för i år anmärkte inget = blankt papper.

Jag tog bilen till en verkstad som kontrollerade och provkörde, utan att hitta något glapp. De gav mig rådet att köra ett tag till för att se om det blev värre och återkomma.

Läste mycket på nätet och fick info om allt från stödlager för kardanen, till differentialen.

(Diffen har för övrigt ett klickande om man lyfter upp bakpartiet och snurrar på ett bakhjul. Det andra hjulet snurrar då på motsatt håll som det ska. Snurrade man båda hjulen samtidigt åt samma håll så var diffen tyst. Tydligen kan det vara så. Jag har en 1041, slungdiff)

På vinst och förlust beställde jag nytt hjulnav (nav+lager) från vparts.se (ca 900kr med frakt) och monterade det idag fram på vänster sida = ljudet försvann, så skönt!

Det krävs alltså inte mycket för att ett lager ska slitas ner i förtid. Att bilen sen stod stilla gjorde säkert inte saken bättre, kan vara något så enkelt som att lagerbanorna fått ytrost i och med felmonteringen.

Slutsats:
Är lagret bara lite slitet eller om det precis börjat bli slitet så är det inte säkert att det märks under felsökning. Det kommer säkerligen märkas med tiden. Men är man som mig, otålig och vill att det ska fungera så kan den här informationen vara bra att känna till. (Även om de flesta där ute redan vet det).

Hoppas det kan vara till någon hjälp! :)

Hälsn
Niklas
Användarvisningsbild
av lennarte
Dessa lager är helt täta och fyllda med fett "från fabrik" så ytrost i lagret är i så fall "fabrikationsfel". Dom är ju en "komplett enhet" och ska pressas i med en hylsa mot ytterringen. Pressar man eller knackar på innerringen kan det bli en liten skada på innerringen som kan ge ljud ifrån sig efterhand. Muttern ska dras med (har jag för mig) omkrkng 32 kg.
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: lör 21 okt 2023, 08:45 Dessa lager är helt täta..
Märkesgrejerna brukar ha en labyrinttätning som är hyfsat tät så länge den inte är sliten eller ytorna blivit rostiga, kinesiska kopior kan ha blott en dammskyddsring med fullt synlig glipa. :-/
Finns folk på youtube som jämfört kinesiska och europeiska lager och visar på skillnaden
av Groolo
lennarte skrev:Dessa lager är helt täta och fyllda med fett "från fabrik" så ytrost i lagret är i så fall "fabrikationsfel". Dom är ju en "komplett enhet" och ska pressas i med en hylsa mot ytterringen. Pressar man eller knackar på innerringen kan det bli en liten skada på innerringen som kan ge ljud ifrån sig efterhand. Muttern ska dras med (har jag för mig) omkrkng 32 kg.
Hej,
Mitt inlägg är tänkt som hjälp ifall någon annan söker på symptomen senare. Så ingen fråga så direkt.

Eftersom jag hade monterat det fel/otillräckligt första gången så har det blivit utslitet i förtid.
Ytrost är bara en teori utifrån snedbelastning. Inte säkert det var så. Men en möjlighet då det blev fel.

Muttern ska dras med 100Nm+45 grader. (Man märker att det tar stopp).

Tack för input oavsett.

/Niklas

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]