Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Så här gick det till –
Min bruksare, en fin manuell 1989 års 740 GL /45.000 mil med B230F, har de sista 5000 milen gått klockrent. Under långresa 25 mil hemifrån började den rycka, missa tändningar och bli orkeslös på låga varv och bete sig som om den fick för dåligt med bränsle. Och jag vet, det här är lite tvetydiga och luriga symptom! Bränslepumparna gick i alla fall och ett nytt relä gjorde ingen skillnad. Bränslefiltret är relativt nybytt och tanken var full. Bilen gick ju också lite tattigt men funkade, och jag körde 25 mil hem och inget blev egentligen värre (men inte bättre) mer än att lambdalampan tändes.
Väl hemma började jag felsökningen med tändsystemet. Fördelarlock och rotor visade sig vara totalt förbrända och helt slut, men de har nog inte bytts på 15.000 mil. Slarvigt men så där är det! Jag bytte bägge och tänkte ”Nu funkar det!”. Det gjorde det INTE. I stort sett samma symptom kvarstod, och även om tändningen blev stabilare och slutade missa, gäller nu följande –
# stiften sotar, och bilen får uppenbart för mycket bränsle
# motorn svajar/ stannar på tomgång och drar dåligt på låga varv, och beter sig ungefär som en förgasarmotor som får för LITE soppa. På högre varv går den något bättre och är halvdant körbar.
# analysuttaget på vänster fjäderben säger
Stift nr 2 /
1-3-3, tomgångsläge på spjällkontakt / 2-2-1, Lambdareglering, mager dellast / 2-3-1, Lambdareglering, mager eller fet dellast
Stift nr 6 /
2-3-4 / Spjällkontaktsignal tomgångsläge
Vad är det egentligen som har hänt / från början och vad hände se´n? Kan det ha handlat om spjällkontakten redan från början, så att fördelarlocket var ett stickspår (även om det var mycket dåligt)? Är det här typiska symptom, inkl tänd lambda, för en pajad spjällkontakt? Finns det andra alternativ såsom hallgivare, tändförstärkaren på vänster innerskärm etc etc…? (Någon i Västmanland/södra Dalarna som har en lös spjällkontakt till salu?)
/Janne i Stusshyttan
Om inte spjäll kontakten fungerar vet inte boxarna om motorn går på tomgång eller på varv. Byt eller justera spjäll kontakten. Kolla dock först i spjällhuset så där inte är fullt av "gegg", lika så vevhusventilationen. Nolla alla felkoder så motorn kommer ur "Limp home mode"

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]