- mån 24 apr 2023, 19:58
#1538909
Tjenare har haft lite klydd med volvon på sistone. En 740 88a med hallgivare bakom fördelare som inte går som den ska.
Började med att jag fick soppa torsk en dag då tankmätaren ej fungerar och fick henne på rull igen men strax efter så började den hacka och ha sig precis som jag kört slut på soppan igen. Bilen stannade och fick den bogserad hem där jag började kolla på en bunke grejer. Bytat tändspole, tändmodul, bränslefilter, tändkablage. Samt att jag gjort total service på den med tändstift. Nu till det rubriken säger som är att bilen verkar "bränna" hallgivare då jag nyligen bytat och bilen gick som en klocka men inte länge då den tvär dog efter någon minut på tomgång. Och jag startade den igen och denna gången gick den ännu kortare och så höll det på och nu kan hon bara va igång nån sekund innan tändningen bryter.
Jag har kollat hallgivare sensorns ohm och när jag hade tagit ut den ur förpackning stod den på 1.9 ohm och när jag mäter den nu så ser jag 1.5 ohm i en sekund och sedan slocknar siffrorna och detta gjorde den gamla också. Detta tyder väll på gånget motstånd?
Kan tillägga att när bilen väl gick så misstände den samt gick väldigt hackigt.
Den bränner alltså sina hallgivare och vad kan ligga bakom detta. Kan det vara en dålig tändstyrbox?
Tacksam för alla svar
Mvh emil
Började med att jag fick soppa torsk en dag då tankmätaren ej fungerar och fick henne på rull igen men strax efter så började den hacka och ha sig precis som jag kört slut på soppan igen. Bilen stannade och fick den bogserad hem där jag började kolla på en bunke grejer. Bytat tändspole, tändmodul, bränslefilter, tändkablage. Samt att jag gjort total service på den med tändstift. Nu till det rubriken säger som är att bilen verkar "bränna" hallgivare då jag nyligen bytat och bilen gick som en klocka men inte länge då den tvär dog efter någon minut på tomgång. Och jag startade den igen och denna gången gick den ännu kortare och så höll det på och nu kan hon bara va igång nån sekund innan tändningen bryter.
Jag har kollat hallgivare sensorns ohm och när jag hade tagit ut den ur förpackning stod den på 1.9 ohm och när jag mäter den nu så ser jag 1.5 ohm i en sekund och sedan slocknar siffrorna och detta gjorde den gamla också. Detta tyder väll på gånget motstånd?
Kan tillägga att när bilen väl gick så misstände den samt gick väldigt hackigt.
Den bränner alltså sina hallgivare och vad kan ligga bakom detta. Kan det vara en dålig tändstyrbox?
Tacksam för alla svar
Mvh emil