Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MaxOlsson
#1551318
Tjenare, undrar lite angående kugghjulet som mäter hastighet i bakaxeln. Jag har en diff i just nu som är av äldre modell så hastigheten stämmer inte, har en nyare diff med rätt kugghjul vid sidan av. Skulle det funka att ha isär båda diffarna och byta ut just det hjulet istället för att byta diff så man slipper schimsa om allting? Rasade förra bakaxeln och bytte till en äldre så jag skulle kunna köra men tänker att det behövs korrekt hastighetsmätning på besiktning osv.
Är det svårt att ha isär diffen eller är det något man borde kunna lista ut hur man ska göra?

Mvh
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1551452
En kompis från Tyskland löste problemet med en frekvensdelare men han har tvärtom (gammal KI och nya krans med 48 kugg) men han menar att det funkar att ställa in frekvensdelaren åt båda håll.

Mvh Danne
av MaxOlsson
#1551714
Daniel78 skrev: ons 16 aug 2023, 05:51 En kompis från Tyskland löste problemet med en frekvensdelare men han har tvärtom (gammal KI och nya krans med 48 kugg) men han menar att det funkar att ställa in frekvensdelaren åt båda håll.

Mvh Danne
Okej, låter ju rimligt hur funkar en sån då tro? är det något man skarvar på givarkabeln?
Mvh Max
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1551718
Visste inte heller hur han gjorde därför frågade jag honom:

man nimmt einen Frequenzteiler, der 12V braucht und 2, 4 und 8-fach teilen kann. Dann hinter dem Kombiinstrument ins Tachosignal einschleifen und mit 12V versorgen. Ganz einfach. ;)
Sowas zum Beispiel:

https://www.jessen-erma.com/deutsch/in_ ... dw_dt.html

Google translate:

du tar en frekvensdelare som behöver 12V och kan dela 2, 4 och 8 gånger. Slinga sedan in i hastighetsmätarsignalen bakom Kombinationsinstrumenten och försörja den med 12V. Väldigt lätt. ;)
Något liknande detta, till exempel:

https://www.jessen-erma.com/deutsch/in_ ... dw_dt.html

———————

Men du har ju som sagt tvärtom (nya KI och 12 hugger) Hans svar angående detta:

Der Frequenzteiler geht in beide Richtungen und kann mit einem Jumper eingestellt werden.

Frekvensdelaren går åt båda håll och kan ställas in med en bygel/jumper.

Mvh Danne

Edit——// Bara en fråga, skulle det inte fungera att montera ett gammalt Kombinationsinstrument som passar ihop med din differential? Eller funkar det inte pga av tex. anslutningar.

Edit—-/ känner 7/9an inte så bra 😊
av MaxOlsson
#1552165
Daniel78 skrev: tor 17 aug 2023, 19:57 Visste inte heller hur han gjorde därför frågade jag honom:

man nimmt einen Frequenzteiler, der 12V braucht und 2, 4 und 8-fach teilen kann. Dann hinter dem Kombiinstrument ins Tachosignal einschleifen und mit 12V versorgen. Ganz einfach. ;)
Sowas zum Beispiel:

https://www.jessen-erma.com/deutsch/in_ ... dw_dt.html

Google translate:

du tar en frekvensdelare som behöver 12V och kan dela 2, 4 och 8 gånger. Slinga sedan in i hastighetsmätarsignalen bakom Kombinationsinstrumenten och försörja den med 12V. Väldigt lätt. ;)
Något liknande detta, till exempel:

https://www.jessen-erma.com/deutsch/in_ ... dw_dt.html

———————

Men du har ju som sagt tvärtom (nya KI och 12 hugger) Hans svar angående detta:

Der Frequenzteiler geht in beide Richtungen und kann mit einem Jumper eingestellt werden.

Frekvensdelaren går åt båda håll och kan ställas in med en bygel/jumper.

Mvh Danne

Edit——// Bara en fråga, skulle det inte fungera att montera ett gammalt Kombinationsinstrument som passar ihop med din differential? Eller funkar det inte pga av tex. anslutningar.

Edit—-/ känner 7/9an inte så bra 😊
Kanske går att byta instrument ja🤔 vet inte heller så bra hur sånt fungerar om det passar med kontakter osv 🤔

Eller om man tillomed måste byta ut kablage till bakaxeln kanske 😂 dedär med frekvensomvandlare känns ju enklare isåfall även om det kanske är lite trixigt 🤔

Va det någon specifik i den länken du skickade eller ? Fanns 3 olika varianter såg det ut som 🤔
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1552167
Kablaget till givaren, och givaren, är densamma oavsett 12 eller 48 kugg. Den har ju inte en susning om antalet kuggar, den skickar bara en impuls vid varje grop, och av det får man ut en frekvens som ökar ju fortare groparna passerar givaren.
Byta instrumenthus till ett avsett för kugg-antalet i bakaxeln funkar, men det finns ju X antal olika. Så utan att veta årsmodell är det rätt svårt att säga vad du ska ha, eller om det öht. finns(t ex 940 95-98 har den "senaste" husvarianten, och existerar endast som 48-impuls per varv).

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]