Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Costia
Hej!
Jag har precis installerat en hijackersmätare (orginal mätare från en 740) till mina hijackers, men undrar lite över skalan på mätaren, upplever nämligen att mätaren inte ger samma värde som min gamla (gabriel) mätare.
Den gamla mätaren hade jag ett tryck på ca 4kilo. Men har jag trycket på 4 i denna mätaren så är bilen mycket mycket hårdare/högre. Vet någon om mätaren visar kg eller något annat mått? Mvh Christian
Användarvisningsbild
av lennarte
Kg och bar är samma (på någon decimal), medan psi är c:a 15 ggr. Alltså 1 kg är 15 psi. Står på mätarna (oftast) båda värdena
Så har du haft typ 40 psi innan är det c:a 2,75 kg. Kan vara en förklaring
av Costia
Hej, jo det är klart, men jag har haft ca 4kg innan och nu när jag bytte mätare till Volvos orginal, så är det "fjärde" strecket mycket hårdare än med den gamla mätaren.
Har ett annat bekymmer också, det läcker i kopplingen som går upp till mätaren, sitter en oring där, men verkar vara någon speciell oring.
För ingen i de olika sakerna som finns att köpa har rätt storlek.
Mvh Christian
Användarvisningsbild
av lennarte
Costia skrev: sön 13 aug 2023, 11:00 Har ett annat bekymmer också, det läcker i kopplingen som går upp till mätaren, sitter en oring där, men verkar vara någon speciell oring.
För ingen i de olika sakerna som finns att köpa har rätt storlek.
Mvh Christian
Det finns inga "speciella" O-ringar, men en massa olika "serier". Både i tum och mm, varav tum dimensioner inte är vanliga "över disk". Det är uppdelat i olika serier baserat på material tjockleken, t.ex i 1,6 mm eller i tum dimension 1,78 mm. Tum dimension "skrivs" numera oftast i mm för enkelhetens skull.
Ibland kan det räcka att kapa plaströret några mm och smörja med silikonfett
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]