Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, rotar vidare i min gamla bil. Har en annan tråd om tomgångsproblem, det mesta är bytt/testat utan att helt ha löst problemet. Börjar fundera på om det kan vara glapp i kontakten som kopplas till LMM.

Hursomhelst, i samband med att jag kikat och mätt hittade jag denna kabel som verkar ha hoppat loss från en skarvkontakt ovanför luftburken.
O3.jpg
O3.jpg (378.93 KiB) Visad 366 gånger
O2.jpg
O2.jpg (685.41 KiB) Visad 366 gånger
O1.jpg
O1.jpg (282.63 KiB) Visad 366 gånger
Har kollat elschman utan att bli så mycket klokare. Någon som har ett tips? Tror inte den har med kolkanistern att göra, det är bara som den landat där.
Ser inte riktigt men den där blåa tror jag man drar startmotorn på när man t.ex. komptestar (om man inte rycker säkring till bränsle) och den andra har jag ingen aning faktiskt.
8
TioTusenKRBil skrev:Ser inte riktigt men den där blåa tror jag man drar startmotorn på
Tror den kabeln är vit/röd. I alla fall på min 745-a, men färgen kan klart variera. Ska dock i så fall finnas ungefär mitt på (ungefär vid oljetanken till servostyrning en) kabelhärvan utmed vänster innerskärm.
Tack för svar. :-) Tycker nog kabeln verkligen ser orange ut. Den sitter mycket riktigt mitt på kabelhärvan högt upp utmed vänster innerskärm. Tror att den kabel som lossnat satt i det blå kontaktstycket (ser ut som om den kan ha suttit i ett flatstift som trillat ur/av). Kabeln löper inuti ett svart hölje som ser ut att vara original och klamrat i kabelhärvan, annars hade jag gissat på att den går till något eftermonterat. Lite nyfiken på att koppla ihop dem och se vad som händer, men det känns lite chansartat. Kan iofs mäta volt och motstånd och se om det ger någon ledtråd. Kanske mäta ohm mellan kontaktstycket och solenoiden på startmotorn?

Bilskrället har en massa eftermonterad extrautrustning så det finns en massa härliga kablar att fundera på... Har ju problem med tomgång (annan tråd). Hoppas kabeln inte har med den biten att göra.

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]