Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Jag har bytt låda till m46 och undrar hur jag på enklast sätt kopplar in overdriven. Är det bara att dra en kabel ifrån batteriet med en vippbrytare direkt till solenoiden? Isåfall vilken av stiften på solenoiden är det man ska plusmata?

Det gäller en Volvo 740 1990 B230F.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Gusten99, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det funkar så, men det funkar inte bra. Original är det kopplat så det bara funkar när du har 4-ans växel i. Både för bekvämligheten (den "hoppar ur" när du växlar ner). Men också Säkerhets mässigt, både för växellådan och trafiken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Gusten99 skrev: tis 01 aug 2023, 09:19 Okey, det var mest som en tillfällig lösning. Men vilket av dem två stiften är det man ska plusmata?
Om du menar knappen i växelspaken (den är en (tryckknapp), så spelar det ingen roll. Det är bara för manöverströmmen till reläet. Det ena stiftet på solenoiden är sedan jordat i växellådan. Har du en "vanlig" vippbrytare (som är kraftigare) kan du dra ström "rakt igenom den". Det ska ju bara ge ström till solenoiden. Tänk på att du får aldrig starta med overdriven i. Och definitivt inte backa, då blir den inte så mycket äldre.
av Gusten99
lennarte skrev: tis 01 aug 2023, 10:19
Gusten99 skrev: tis 01 aug 2023, 09:19 Okey, det var mest som en tillfällig lösning. Men vilket av dem två stiften är det man ska plusmata?
Om du menar knappen i växelspaken (den är en (tryckknapp), så spelar det ingen roll. Det är bara för manöverströmmen till reläet. Det ena stiftet på solenoiden är sedan jordat i växellådan. Har du en "vanlig" vippbrytare (som är kraftigare) kan du dra ström "rakt igenom den". Det ska ju bara ge ström till solenoiden. Tänk på att du får aldrig starta med overdriven i. Och definitivt inte backa, då blir den inte så mycket äldre.
Nej jag menar stiften på solenoiden. För jag tänkte köra med en vippbrytare. Så jag undrar vilken av dem två stiften som sitter på solenoiden som jag ska mata plus till, igenom vippbrytaren som tar + ifrån batteriet alltså.

Tack för att du sa till med det där med backen!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en linning i en spole så det är som ett extra kraftigt relä, så det spelar ingen roll. Original är det stiftet in mot växellådan som är jord. Sitter en mutter på lagom avstånd du kan jorda i (c:a 5-6 cm)
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Gusten99
lennarte skrev: tis 01 aug 2023, 14:56 Det är en linning i en spole så det är som ett extra kraftigt relä, så det spelar ingen roll. Original är det stiftet in mot växellådan. Sitter en mutter på lagom avstånd du kan jorda i (c:a 5-6 cm)
Tack så mycket. Ska pröva att få igång det imorgon och skriver sedan!

Tack för all hjälp det hjälpte mig mycket!!
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]