Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
Hej,

Blir plaskblött på golvet i väta/efter tvätt. Har nybytt värmepaket då det tidigare läckt och det är inte blött under elementet/vid värmepaketet (dock dricker motorn kylarvätksa, troligtvis topppackning som gått efter misshandel av motorn).

Finns det något schema eller liknande över dräneringshål/hål som kan släppa in vatten, och vanliga läckage? Verkar bara vara på golvet då det inte riktigt blir lika blött längs med kanterna, men har bara dragit upp mattan halvvägs på förarsidan. Man ser tydligt vatten på golvet samt lite grus som samlats i ett hörn under isoleringen. Vill tillägga att golvet ser riktigt fräscht ut, kritvitt som originalfärgen och inga täcken på rost.. än (har hört att det brukar rosta under stolen vilket jag ska kika på i veckan nu när det äntligen blir fint väder).
Trösklarna är svetsade av tidigare ägare och misstänker att man kanske svetsade igen något dräneringshål? Kan det stämma?

Ös gärna på med förslag iaf :)
av TioTusenKRBil
Bumpar den här igen. Har fortfarande inte hittat läckan. Verkar komma nånstans över pedalerna/bakom värmepaketet. Finns det någon känd läcka där? Kommer alltså in vatten när det regnar/tvättar bilen. Rinner under gummimattan rakt på plåten vid pedalerna, och spriders sig bakåt och till passagerarsidan om man inte torkar ur.
Användarvisningsbild
av Erik Å
TioTusenKRBil skrev: tor 27 jul 2023, 15:41 ..Verkar komma nånstans över pedalerna/bakom värmepaketet.
Har du tittat hur det ser ut i torkardiket? Rosthål? Lövhögar? Saknade gummigenomföringar? Igensatta dräneringar?
Sen är det väl alltid läge att leta rost under gummilisten runt vindrutan..
Nu jobbar jag i och för sig på V70 gen 1 så jag kan vara på fel spår :-D
av panth0n
Torpedgenomföringen (gummi) läcker på min 945a, mest för att jag dragit genom några kablar till extraljusstyrning. Det kommer ner vatten till genomföringen pga gummilisten i bakkant av huven saknar ett clip. En handduk under funkar dock, så kan man ju kolla oljan med den också :-D
av TioTusenKRBil
Tack för svar! Har rengjort bilen rätt så duktigt. Dvs inget skit nånstans så som löv eller annat bös. Har en rätt så rostig torpedplåt och rutan misstänker jag *kan* läcka lite. Dock så verkar vattnet komma in nånstans vid pedalerna/bakom där värmepaketet ska sitta och inte så högt uppe. Häller jag vatten på bilen så fungerar alla dräneringar. Tar jag bort torpedplåten och häller 10 liter så rinner det ut på gatan nästan direkt nära hjulhusen. Eftersom torpedväggen inte blir blöt så har jag svårt att förstå hur vattnet ska leta sig in där men kan testa köra lite foglim till framruta och täta duktigt antar jag. Riktigt irriterande det här..

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]