Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag är för det första inte en super mekaniker, och för det andra har jag aldrig ägt en Volvo tidigare.

Men men, min 940, från 95, började helt plötsligt under körning hacka som om soppan höll på o ta slut. Men ack så var det inte... Och nu lyckas jag inte lösa det hela. Jag vet inte riktigt vad jag har för motor, men 2,3 o ingen turbo om det hjälper den kunnige!

Via Google och forum har jag hittills:

1. Ryckt lmm kabeln och lyckats ta mig hem - bilen går sisådär när den väl blivit varm men jag kan ta mig runt om så krävs.

2. Köpt en lmm snabbt på biltema för o testa, men får bara felkod 1-2-1 med den. Samma som om jag ryckt lmm helt o hållet.

3. Försökt byta tillbaka till gamla lmm. Det resulterar i att jag inte längre tänder nån lampa eller får felkoder men bilen går uruselt. Känns inte bra o köra alls o den svänger mycket på tomgång.

4. Ryckt lmm vid kallstart. Bilen går knappt igång om jag inte har i gasen en stund. Sen går den sisådär men den går och hackar inte.
Edit: 5. Har kollat tändstift som e rejält sotiga. Så den lär gå fett? Tänker att luften är fel o att lmm är på rätt väg.

Har nu hittat en slang med en spricka. Tror inte den har med saken o göra men vill gärna byta (se bild). Vet dock inte vad det är för en slang, så lyckat inte googla mig fram till rätt del!
1689968261709928637351313744492.jpg
1689968261709928637351313744492.jpg (3.31 MiB) Visad 678 gånger
Kan för övrigt inte nolla med felsökningsdosan? Måste rycka batteriet en stund för att nolla felen... Vanligt problem?

Samtliga tips godtages! Behöver få bilen rullandes ASAP, då jag jobbar över timmen bort och kollektivtrafik är inte möjligt... Är inte super kunnig men jag är villig att slita lite för att få ihop den :)
1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

Har du bara denna felkod eller är där flera? Du måste trycka fram varje felkod för sig, dom kommer inte automatiskt efter varandra. Felkoder kommer inte när bilen står still. Du måste köra med den, ibland flera mil innan du får alla felkoder. När du startar motorn kall, efter ha nollat alla felkoder så går motorn inte efter alla signaler. Går motorn "skit" redan då och är svårstartad kan man misstänka temperaturgivaren för motorstyrningen. I övrigt kolla sådant som inte kan generera felkoder, t.ex tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor. Kolla så du har rätt LMM (Bosch nummer slutar på 016). Kolla så vevhusventilationen är Ok. Kolla efter vakuumläckor, även på avgassidan. Är det en turbo så kolla så det är tätt mellan turbo och spjällhus. EGR och och PulsAir ger inte heller några felkoder (har jag för mig) men kolla så inte EGR-ventilen står öppen alltid.
Hej!

Tack för svar,

Precis den infon jag fick fram gällande felkoden, vilket väll inte är konstigt iom att jag ryckte lmm för att ta mig hem.
Det är den enda felkoden jag fått fram. Har trippelkollat gällande felkoder för att försäkra mig om att det blivit rätt.

Bilen har alltid varit lite seg i starten, med rätt udda tomgång i ca 1 minut. Sen går den fint. Tänkt att sånt man får ta o att den bara vill värma upp lite innan den går normalt?

Vad gäller andra delar så har jag kikat på slangar och tändkablar, tändstift och fördelarlock. Samtliga ser intakta ut, utöver att tändstift en är svarta med sot - symptom av det stora problemet?

Jag ska kika på vad egr och pulsair kan tänkas sitta - snabb go ogling får mig att misstänka att slangen i fråga ovan sitter just där omkring? Såg också att egr tydligen kan sätta igen o resultera i liknande problem som jag har, så ska kika på det med. Återkommer gällande lmm.
Tempgivaren för för motorstyrningen kan visa fel utan att det blir felkod. Felkod blir det bara om det är helfel eller Avbrott. Har inga siffror i huvudet, men ger den datorn information om att motortemperaturen är -20° och det är +80° så ger det ingen felkod men motorn får rejält med bränsle.
Och för att krångla till det ytterligare kan man ju inte ens gå efter vad tempmätaren i instrumenthuset visar, då den använder en helt egen givare... Så tempmätaren kan visa rätt, men motorstyrningen får fortfarande helt åt h-e fel information av *sin* tempgivare. På det viset är det bättre med bilar som delar givare både till mätaren och styrboxen, kan ge en liten indikation då iaf.

Precis som lennarte säger så krävs det rätt mycket för att få felkod på tempgivaren. Det är betydligt mer vanligt att dom ger fel, men inom max/min gränsen, värden, än att dom totalpajar. Dvs att bilen får uppgift att motorn är t ex -20, men är egenligen +80c, eller tvärtom.. Givaren är ju i grunden bara ett PTC eller NTC motstånd, kommer inte ihåg vilket, tror mer på NTC dock. Fast det spelar mindre roll, poängen är att det är en väldigt simpel mackapär.
Tack för mer svar!

Så jag har efterforskat lite mer verkar det som att det jag tog bild på är kopplat till egr. Kommit fram till att den faktiska egr ventilen sitter på motsatta sidan av motorn. Hittar massa om att dessa kan sätta igen på div bilar. Vågar jag rycka av den för att undersöka saken, eller hur ska jag annars gå tillväga för att kontrollera saken? Fann även denna video
som verkar föreslå att helt plugga igen kalaset. Vidare sökningar verkar tvetydiga om det är en bra idé eller inte att gå den vägen.

Gällande tempgivare så visst kan det vara den... Gissar på att det enda sättet jag kan lösa det på är från en skrot dock? Tycker mig inte hitta någon ny online.

Ska ut och pilla mer nu, så får vi se vad som händer.
Spolade ur de båda pulsair ventilerna och noterade att den ena höll tätt medans den andra rann det lite vätska rätt igenom. Gjorde dock ingen skillnad när jag provade o starta, gick skit likväl.

Hittade nån vacuum-historia som inte hört tätt från egr till spjällhuset. Ska försöka lösa nått där, men även när jag tog loss o höll för helt så gick det inte bättre...

Listat ut att jag inte kommer lyckas komma åt tempgivaren - för mycket i vägen som jag inte riktigt vill tycka i för stunden.

Vad gäller att få loss egr så sitter den som berget... Dränkt med lite läsande så får vi se imorgon.
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]