Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Aldrig sett det i "verkligheten". Men det finns med på elschema för tidiga 760. Kanske senare också...
Köpte för några år sedan en kombinerad 12V batteriladdare och solcell regulator till båten. Den har en tempgivare som sitter mellan batterierna. Har 2 batterier och den (Ctec 250) separerar batterierna. Så startbatteriet alltid är fullt, men laddar ändå båda batterierna från solcellerna
Jag hade en Volvo 740 -85 som hade en sådan. Kabeln var kopplad till laddningsregulatorn i generatorn, misstänker att tanken var att temperaturen skulle styra laddningen. När jag bytte laddningsregulator så ersatte jag den med en vanlig regulator och kabeln fick ligga urkopplad bredvid batteriet, detta fungerade utan problem.
Jag tror inte att den bryter laddningen utan att den sänker laddspänningen om batteriet blir varmt. Tittade i en reparationshandbok jag har för 740 och där fanns givaren med för elschemat för -86 men inte för -92.
Användarvisningsbild
av Chris72
Brorsan hade en 760 Turbo -85 med B230ET, den hade den där tempgivaren till batteriet, funktionen var att höja laddspänningen vid lägre temperaturer o tvärtom, funkade på den vet jag vid mätning, men oxå den enda bil jag sett det på.
Min 760Turbo -84 hade inte den givaren, så verkade vara ett fåtal som hade den av nån anledning,
//Chris

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]