Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
940 GL-91
1.
Handbromsen tar inte framåt, endast bakåt. Ska det vara så? Har skruvat åt en hel del vid spaken, men funderar på om det kanske är bättre att helt enkelt byta backar och sköldar? Sköldarna är det inte mycket kvar av btw..
2.
Är det olika stålringar/packningar till främre avgasrör, mellan rör och katt, beroende på om det är det längre eller kortare röret? Funderar på om inte jag fått den ring som ska vara till det kortare röret. Upplever bilen som mer högljudd efter bytet, innan det gamla röret rostade sönder. Men stålringen kanske inte påverkar ljudnivån?
Användarvisningsbild
av lennarte
Rent generellt fungerar det inte att justera "styrkan" på handbromsen vid spaken. Där justerar du endast hur högt spaken "ska ta". Styrkan på handbromsen sitter bak i hjulen. Även om du byter allt bak till nytt är det inte säkert att det blir bra, det måste justeras bak i trummorna . Man kan använda dom justeringar som sitter på 140, tidiga 240 och 850 istället för plåten som sitter där original. Om du ska byta backarna så tänk på att skruva tillbaka justeringen vid spaken helt först, justera sedan vid backarna. Antingen med nya justeringar, eller genom att förlänga plåten mellan backarna (bökigt ock krångligt), då behöver du inte byta backarna. Om dom inte är allt för slitna. Belägen kan lossna om backarna är riktigt gamla och slitna
Stålringen finns i 2 storlekar, c:a 52 eller 63 mm. Det beror på vilken motor du har. B230F har den mindre, FK, FT och B234F har den större. FB och FD vet jag inte. Vilka som har långt eller kort rör vet jag inte heller, det beror väl på katalysator och/eller resten av systemet.
av TioTusenKRBil
Det är alltså 2 eller 2,25/2,5 tums avgas som bestämmer ringen va? Backarna går inte att justera original. Fixa två "skruvjusteringar" som man sätter där bläcket satt original (precis som lennart sa). Du justerar dessa genom att dra åt så mycket det går i backarna och sedan 5 klick med skruvmejseln bakåt, för att sedan justera hur högt spaken tar genom att spänna kabeln i mittkonsolen. Hoppas det inte blev oklart nu haha
av StefanNkpg
@lennarte, Kanske bäst att köpa en sådan justerare då? Jag skulle ha det korta röret enligt säljaren på Rejmes, men när jag skruvat loss det märkte jag att det var det långa röret som satt på.. Hur som helst, jag funderar mest på om den går igenom besiktningen med den nuvarande packningen, eller om jag ska skruva det den mindre för att vara på den säkra sidan?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det läcker vid ringen kan det störa lambdasonden. Då kan CO-halten bli för hög när du besiktigar bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanNkpg skrev: ons 19 jul 2023, 00:02 Då hoppas att jag att det är tätt, för när jag ringde Rejmes så sa säljaren att det inte fanns någon annan ring än just den jag köpt att få tag i.
Det finns 2 olika, men har du uppgett regn.nummer så ser han bara en. Han kan ju inte veta vad för avgassystem som sitter på din bil. Det lär vara bytt under åren, kanske till eftermarknads.
av StefanNkpg
Jo, men han borde väl se i sitt system om det finns två olika ringar? Hur som helst, är det inte tätt får jag väl se om det finns en mindre på Biltema eller annanstans..

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]