Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Dotterns 965a strular.

Den går ojämnt och har ryckig gång på tomgång och när man gasar till den så vill den inte riktigt utan "segar" sig upp i varv. Luktar väldigt mycket oförbränd bensin om den också.. Samt att lambdalampan i instrumentpanelen tänds.

Jag har hållit på och labbat med LMM och tomgångsmotorn. Tomgångsmotorn har jag dränkt i 5-56 och nu "glappar" den när man har den löst i handen när man rör den fram och tillbaka.

En kompis var här idag och läste ut lite felkoder som gav:
MAF Sensor = Luftmassemätare

Front H02s Heated = Främre lambdasond

IAC Valve closing/opening = Tomgångsmotor

Frågan är bara vad som är mest troligt att det är fel på. Både LMM och tomgångsmotorn har jag hållt på och dragit ut och satt i under tiden motorn har varit igång så jag vet inte om det är det som gör att de loggarna finns.

Lambdasonden har jag inte pillat på överhuvudtaget.

Så som bilen beter sig just nu är att man startar den och den går jämnt och fint sen efter en liten stund så börjar den att hoppas och bluddra och gå oroligt.

Är det mest troliga att LMM ger fel värden så bilen får fel mängd soppa eller är det något galet med lambdan? Vet inte om tomgångsmotorn kan orsaka detta..

Tacksam för lite hjälp och input.

Mvh
Rickard
Nu har jag inte jobbat med dessa modeller, men tjyvluft på insugssidan lär vara vanligt på dessa. Det "stör" ju funktionen på både MAF sensorn och IAC ventilen. Och, gör att HO2 sensorn visar felaktiga signaler till ECU.
Om du (kortvarigt) tar loss en kabel till elektroniken så händer (oftast) inget med felkoderna. Felkod uppstår vid en längre tids körning med ett fel. Lambdasonden är eluppvärmd och börjar inte fungera förren den är ordentligt varm, vilket gör att vissa fel i elektroniken inte uppstår förren efter en tid (någon km) , beroende på yttertemperaturen.
Lambda lampa är egentligen fel benämning, då den egentligen inte har med Lambdasonden att göra. Volvo kallar den motorstörnings lampa, medan felkodslampa är kanske mer rätt. Den tänds när det indikerat ett fel som "stör" avgasreningssystemet. Det kan vara fel på Lambdasonden, men är oftare tjyvluft. Som gör att den "ger" fel värden till ECU.
@lennarte Tack för ditt svar. Jag har beställt hem nya stift och ny MAF sensor så börjar jag i den änden. Jag har försökt hitta källor till tjuvluft med hjälp av startgas men har inte hittat något som verkar ha påverkat. Har också läst att packningen mellan insug och toppen är en vanlig felkälla så jag får väl undersöka det mer noggrant om det inte hjälper med ny MAF.
//Rickard
Även på avgassidan kan det suga in friskluft vid vissa tillfällen. Så kolla även efter läckor där (före första Lambdasonden). Sedan måste alla felkoder raderas innan motorn kan gå riktigt. Det finns ett inbyggt "Limp Home Mod" (nödprogram) som används automatiskt när någon vital del falerar så du ska kunna köra till din verkstad även om lampan lyser. Då kopplar datorn bort en del givare och går (oftast) ganska dåligt. Finns i alla fall på modeller med LH-Jetronic insprutnings system, men din bil har förmodligen Motronic. Båda är dock Bosch, så det borde vara så.
@lennarte, Tack för tips!
Jag fick hem nya LMM:en och har monterat den och provkört och det känns som det blev aningen bättre men den går fortfarande illa på tomgången och försöker man gasa till den så vill den inte riktigt utan man får "smyga" upp den i varv.
Kan det möjligen vara så att felkoderna ligger och "blockar" alltså? Jag ringde efter en kompis som kommer imorrn och släcker felkoderna så får vi testa igen.
Förresten så har jag även bytt samtliga tändstift till helt nya så man vet att de är OK.

Tack för hjälpen så långt!
//R
@lennarte,
Har nu hittat att den läcker avgaser precis vid den främre lambdan, så felet bör väl rimligen ligga där. Det är ett ihop skruvat/svetsat montage av tidigare ägare eller firma som även tagit bort katten. Det är precis vid den påsvetsade skruven som lambdan sitter i som det läcker. Antar då att sensorn inte riktigt kan ge rätt värden..

//R
Bilagor
20230630_172235.jpg
20230630_172235.jpg (3.14 MiB) Visad 605 gånger
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]