Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 7020
Har Felkod 2-2-4 Temperaturmätare felaktig
enkelt byta tempmätare bara, är bytt till en ny från bosch.
(jag bytte den till motorstyrningen, och inte den till temp mätaren i instrumenteringen)

Problemet är att det hjälpte inte?
Vad ska tempomätaren ha för ohm värden?
Var skulle annars vara troligt att felet ligger?
Kabelbrott? Dålig kontakt?

Symtomen är : Svårstarad, ojämn tomgång när den är junken och ingen tomgång när den är kall.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste nolla felkoden, den försvinner inte av sig själv. Vid omkring 20° ska ohmtalet ligga på c:a 2200 - 2700 ohm. Lägger du den i frysen ska den ligga på c:a 7000 - 8000 ohm. Kablarna under insuget blir ganska hårda och spröda. Jag bytte en del av dom för några år sedan och några förra veckan.
av 7020
Har mätt givaren ca 530ohm vid 16-17 grader. (är givare: BOSCH givare 0280130069)
Har lagt av kabelskon på batteriet många gånger men återkommer.
ett elschema vart kablarna går, hade varit bra
Användarvisningsbild
av lennarte
7020 skrev:Har mätt givaren ca 530ohm vid 16-17 grader.

Ohmtalet stiger med sjunkande temperatur. Så du borde ha ett högre tal vid 16°. 530 ohm är nästan varmkörd motor. Det är tempersturen i motorblocket som gäller, inget annat.
av 7020
Ja, något konstigt med givaren då. få försöka reklamera
För motorn var helt kall nu när jag mätte den, (hade inte varit igång på många timmar)
av 7020
Mätte på en annan givare, samma värde, (konstigt nog, fel på multimeter?)
Funderar på kabelbrott. kanske?
men till vilka kontaktstycken går kablarna till, innan styrboxarna?
740 tempsensor.png
740 tempsensor.png (160.58 KiB) Visad 623 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Givaren har 2 st motstånd. Ett för tändboxen och ett för bränsleboxen. Så du måste mäta mellan en stifthylsa och jord på båda. Och dom ska ha ungefär samma värde. Röd/svart kabel går till tändboxen och grå/vit till bränsleboxen. Borde ha skrivit det, det är lätt att vara efterklok.... Sorry 😪
Jag hade ju bort min och mätte på den (och givaren till instrumentet) när jag hade topplocket på bänken för någon vecka sedan. Och, det ska vara svart givare, äldre modeller (före -89) har blå givare och ett motstånd. Men det är samma kontaktstycke
av 7020
okey, undersökte så kablarna i motorrummet var hela. upptäckte att någon hade jordat den ena av dom.
tog bort jordningen och felkoden är också borta nu.
Varför jordar man den ena kablen????
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]