Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
I förrgår fick jag motorhaveri med krökta ventiler på en av mina bilar. Detta hände genom att flerspårsremmen märkt Volvo kollapsade så totalt att det blev bara smådelar kvar av den. På något sätt letade delar av den in sig innanför kamremskåpan, som jag tycker är riktig tät (och kåpan är fortfarande hel). På vevaxelns kamremskuggar hade delar av remmen lindat in sig och fått kamremmen att kugga över. Multiremmen hade gått ca 2500 mil. Alla lager på servopump, generator, AC-pump, styrrulle och spännarrullen löper lätt och ljudlöst. Kan inte förklara hur remmen trasats sönder i småbitar. På en annan av mina bilar skar AC-pumpen med totalstopp av AC:n när den var inkopplad, men inte ens då gick remmen av.
Kan någon på forumet ge en förklaring.
Köpte eventuellt remmen ny via Tradera, kommer inte i håg detta. Kan den ha varit liggande i lager länge och havererat p.g.a ålder?
Hur länge sedan är det du bytte remmen? Och ja är den köpt på tradera så kan den mycket väl varit gammal. Speciellt om den såldes som NOS. Sen kan man ju ha otur och det kommer in något innanför remmen, t.ex en sten som sedan förstört remmen.
Användarvisningsbild
av Cotag
"Alla lager på servopump, generator, AC-pump, styrrulle och spännarrullen löper lätt och ljudlöst"
Fungerar frihjulskopplingen på generatorn?
av RMn
Marlboroman skrev: ons 05 jul 2023, 20:47 Hur länge sedan är det du bytte remmen? Och ja är den köpt på tradera så kan den mycket väl varit gammal. Speciellt om den såldes som NOS. Sen kan man ju ha otur och det kommer in något innanför remmen, t.ex en sten som sedan förstört remmen.
Svar: Bytte remmen hösten 2021 och har gått ca 2500 mil sedan dess. Vi körde på asfalterade vägar när det hände.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]