Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasPalm
Hej!
Har fått nedslag på rostskadad dragbalk på besiktningen. Den får tydligen inte svetsas och jag lyckas inte hitta någon begagnad på de skrotsidor jag känner till. Då är det ny som gäller. Har hittat dessa två:
https://classicvolvorestoration.se/p/to ... 0s90v90-98
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/dra ... K&c=Sweden
Innan jag lägger fyra papp på en ny dragkrok vill jag höra med er om det är hål i huvet? Finns det något alternativ förutom att kapa dragkroken?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan kapa "kroken" och reg.besiktiga som utan drag.
Jag har svetsat rostskadat drag. En gång var det den typen där själva kroken (sitter på ett rektangulärt 4-kant rör) är skruvad i det övriga. Där stod tydligt på pappret att det inte fick svetsas. Men bra svetsat, slipat, lackat och nya skruvar och brickor så det såg ut som nytt så gick det igenom i flera år efter. Vid ombesiktningen tittade han inte ens på det (enligt ägaren)
Tänk på att det finns drag med olika drag vikt, det finns/fanns olika. Från 1500 kg till 1900 kg, och det måste stämma. Annars får du regbesiktiga i alla fall.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Tack för svar lennarte!
Får kolla skicket på draget när jag fått bort den om det är värt att svetsa. Blir troligtvis en ny. På Transportstyrelsen står max släpvagnsvikt 1800 kg, så det är väl det som gäller då.
Användarvisningsbild
av lennarte
JonasPalm skrev:På Transportstyrelsen står max släpvagnsvikt 1800 kg, så det är väl det som gäller då.
Nää, det är vad bilen max får dra. Men det är inte säkert att din bil är godkänt för det. För att få dra 1800 kg (finns t.o.m 1900) måste det vara monterat en förstärkningssats i hjul huset. Utan denna blir det max 1600 kg oavsett vad draget är byggt för. Men det står på besiktnings instrumentet, men man får läsa noga, "dom" gör det inte lätt för oss..... :mad: :devil:
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]