Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasPalm
Har ikväll med gott resultat tagit bort spindelleden vänster fram på min Volvo 940 Classic. Lyckades även få på den nya men är lite fundersam över hur jag ska få den riktigt i läge upp i fjäderbenet. Läste någonstans att man inte bara kan dra åt de två bultarna utan man måste banka och jucka så att den hamnar rätt. Bör jag bända ner fjäderbenet så att spindelleden hänger fritt och sedan dra åt den med de två bultarna? Ser att det är en liten glipa mellan fjäderbenet och spindelleden nu. Någon som begriper vad jag talar om?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Innan jag drar bultarna ligger den fint dikt an, när jag drar bultarna blir det en glipa. Är det inom toleransen?Bild
Bilagor
IMG_4606.jpeg
IMG_4606.jpeg (2.94 MiB) Visad 559 gånger
IMG_4608.jpeg
IMG_4608.jpeg (3.53 MiB) Visad 559 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ser bra ut på den nedre bilden. Men har gummit blivit skadat?
Du kanske får ta ett grovt slippapper och slipa rent där. Kommer det inte helt rätt blir inte vinklarna rätt på hjulinställningen. Toe-in är särskillt känsligt. Man bör kolla inställningarna ändå efter ett sådant här jobb. Därför är det kanske klokt att byta båda och kanske även p-ändarna. Så håller det bilen ut... :-D
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Tack igen lennarte!
Ja, tyvärr blev gummit lite skadat. Fattar att det är dåligt men kan det bli nedslag på det på besiktningen? Annars tänker jag att det får vara.
Prövar att slipa rent med sandpapper, kratsade bara med en skruvmejsel innan.
Styrleden är bytt nyligen.
På't igen :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
JonasPalm skrev:Ja, tyvärr blev gummit lite skadat.
Dom kan nog påpeka det i alla fall. Om gummit är helt på den gamla kan du kanske byta. "Dom" tycker inte om att det kan komma in vatten och vägsalt.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]