Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack för alla svar i tråden!

Jag bytte olja i helgen igen. Hade nog kört 20-30 mil. Oljan var svart men inte riktigt så avgrundssvart som jag antog att den skulle vara. I åkte biltema 5W-40.

Jag har fortsatt lyssna på motorns kraftiga tickande och det känns som det mer och mer lutar åt ventiltransmissionen:

1. Ljudet ökar i takt och styrka med varvtalet
2. Ligger jag i hastighet så lock-up:en går i så märks det tydligt att det inte spelar nån roll hur mycket jag gasar, det är bara varvtalet som säger hur mycket det låter.
3. Det är inget klonkande/hamrande ljud utan mer tickande
4. Motorn är pigg förövrigt.

Jag mätte ju ventilspelet lite slarvigt en kväll men funderar ändå på att göra en justering på Volvo eller nåt, har inga lösa brickor och inget verktyg så jag måste riva ned hela kamaxeln.

Nåt suspekt jag såg på två ställen på kamaxeln var att det var rejäla avlagringar mitt emot själva nockarna (delen av det polerade som inte trycker på tryckaren alltså). Jag funderar lite om det kan vara ha med tickandet att göra.

Givetvis bara funderingar, men dessa två ställen skilde sig markant mot övriga delar av kammen som såg helt normal ut (blank, ej avlagringar).
Innan du lämnar in den, kolla ventilspelet igen. Och kolla det noga, skriv ner på papper vad måtten är. Har för mig det ska ligga mellan 0,25 och 0,40 mm. Det var betydligt vanligare att spelet minskar med åren än ökar. Kolla noga på kamaxeln också så den inte är sliten och "spårig". Starta gärna motorn och låt den gå på tomgång med ventikåpan av så du kan se att alla nockarna får rejält med olja. Det stänker, men är enkelt att skölja bort när det är "nytt". Har varit med om en motor (B21) som p.g.a brist på oljebyte "slaggade igen" i olje kanalen mellan block och topp. Om du kan mäta fram vilken ventil som "tickar" kan du lyfta bort kamaxeln och byta just den brickan utan några special verktyg. Du ska kanske ändå i en snar framtid ska byta kamrem.
Du kan (lite bökigt och kladdigt) med motorn på tomgång med bladmåttet "sticka in" det mellan nocken och tryckaren. Det tystnar omedelbart när du hittar rätt.
lennarte skrev: sön 28 maj 2023, 08:08 Innan du lämnar in den, kolla ventilspelet igen. Och kolla det noga, skriv ner på papper vad måtten är. Har för mig det ska ligga mellan 0,25 och 0,40 mm. Det var betydligt vanligare att spelet minskar med åren än ökar. Kolla noga på kamaxeln också så den inte är sliten och "spårig". Starta gärna motorn och låt den gå på tomgång med ventikåpan av så du kan se att alla nockarna får rejält med olja. Det stänker, men är enkelt att skölja bort när det är "nytt". Har varit med om en motor (B21) som p.g.a brist på oljebyte "slaggade igen" i olje kanalen mellan block och topp. Om du kan mäta fram vilken ventil som "tickar" kan du lyfta bort kamaxeln och byta just den brickan utan några special verktyg. Du ska kanske ändå i en snar framtid ska byta kamrem.
Du kan (lite bökigt och kladdigt) med motorn på tomgång med bladmåttet "sticka in" det mellan nocken och tryckaren. Det tystnar omedelbart när du hittar rätt.
Tack för svar. Har legat lite på latsidan det senaste så inte gjort så mycket.

Börjar kännas som att det inte är riktigt värt att hålla på med den här motorn. Står bilen några dagar-en vecka så tar det tillräckligt lång tid för oljetrycket att komma för att man ska höra ordentligt lagerknack. Det försvinner visserligen efter några sekunder men det känns verkligen inte rätt.

Får nog börja leta efter en verkstad som byter motor åt mig. :crying:
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]