Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lattman12
Tja har en 945 b230fd som går riktigt uruselt, den är extremt trött på varven, man får smyggasa upp till 3k rpm, sen går den hyfsat normalt mellan 3000-4000, gasar man mer efter 4000 så böar den och typ stryper sig själv?! föregående ägare har kopplat pump i tanken på knapp, varför vet jag inte.
Jag har bytt följande:
Tändstift
Rotor+Fördelarlock
Tändkablar
Luftmassemätare
Kollat så att att allting är nollat och så att kamrem ligger rätt.

Nån som har några mer tips på vad det kan vara?

Mvh!
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag inte jobbat med just dessa modeller, men tjyvluft på insugssidan lär vara vanligt på dessa. Det "stör" ju funktionen på både MAF sensorn och IAC ventilen. Och, gör att HO2 sensorn visar felaktiga signaler till ECU.
Om du (kortvarigt) tar loss en kabel till elektroniken så händer (oftast) inget med felkoderna. Felkod uppstår vid en längre tids körning med ett fel. Lambdasonden är eluppvärmd och börjar inte fungera förren den är ordentligt varm, vilket gör att vissa fel i elektroniken inte uppstår förren efter en tid (någon km) beroende på yttertemperaturen. Vissa felkoder kan ta flera mil.
Lambda lampa är egentligen fel benämning, då den egentligen inte har med Lambdasonden att göra. Volvo kallar den motorstörnings lampa, medan felkodslampa är kanske mer rätt. Den tänds när det indikerat ett fel som "stör" avgasreningssystemet. Det kan vara fel på Lambdasonden, men är oftare tjyvluft. Som gör att den "ger" fel värden till ECU.
Har nu letat efter vakuumläckage och allt verkar tätt, har läst ut felkoder genom felkodsläsaren vid fjäderbenstorn, den har en konstant felkod på 1-2-3 vilket är Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas , har även märkt att elfläkten inte går, gör jag diagnostiktest så startar fläkten osv. Men hur som helst vad bör jag kika över här näst?
Användarvisningsbild
av lennarte
Av någon anledning har mitt svar till en annan tråd hamnat i din tråd. Det gäller en helt annan motor och stämmer inte riktigt mot din.
Men det om "Limp Home Mod" och tänd felkodslampa gäller din bil också.
Byt tempgivaren till motorstyrningen och radera felkoder, den är inte så dyr. Det är den med små flata stift, tempgivaren till instrumentet har runda stift. Och sitter fram på toppen.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]