Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Meopta
Hej,
Trodde det va toppacking som gett sig och plockade bort och kollade men allt ser bra ut. Kan oljekylningen läcka igenom vatten till oljan? Den blandar kraftigt, 3-4 liter försvann ner i oljan på nån kilometer bara. Tacksam om nån har nån ide.

//M
av dieselkenneth
Oljekylen sitter väl på trycksidan ? Då oljetrycket är högre än vattentrycket i en frisk motor så borde en läcka gå åt andra hållet att oljan trycks ut i vattnet. Det är i alla fall min tanke men jag kan ha fel. Jag skulle leta efter sprickor i en kylkanal i toppen eller cylinderlopp.
av Meopta
Jag får kolla runt lite mer. Just det att kylarvätskan bara försvann ut i oljan när sonen fyllde på så måste det va redig läcka nånstans.
av dieselkenneth
Tänkte kanske lite fel här, du har väl en oljekylare som är bultad till block/oljetråg ungefär sommotorvärmarna på v70? I så fall kan det finnas en möjlighet att rost/korrition orsakar felet.
av Meopta
Vet inte riktigt var jag ska börja söka. Kanske får byta topp ändå men det syns inga skador där. Vilka fler ställen kan vatten trycka ner i oljan förutom toppen? Tvivlar på att nån vägg i blocket har börjat läcka igenom.
av Meopta
Topp borta, strypt slangarna till oljekylningen och häller i vatten och det går ner i tråget. Måste ju va en kylkanal som pajat. Blir väl till och leta på en ny motor😥
Användarvisningsbild
av lennarte
Meopta skrev:kylarvätskan bara försvann ut i oljan när sonen fyllde på
Rinner det akt rakt i tråget är det inte en liten läcka. Har den stått så det har fruset i vinter? Oljekylaren kan ju frysa den också. Men det också borde betyda olja i kylarvätskan. Men om motorblock/topplock frysit "inåt" kan det nog bli som du beskriver.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: fre 21 apr 2023, 12:31
Meopta skrev:kylarvätskan bara försvann ut i oljan när sonen fyllde på
Rinner det rakt in in tråget är det inte en liten läcka. Har den stått så det har fruset i vinter? Oljekylaren kan ju frysa den också. Men det också borde betyda olja i kylarvätskan. Men om motorblock/topplock frysit "inåt" kan det nog bli som du beskriver.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]