Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag blir snurrig
Pojkens epa går fint, tills fläkten på kylaren startar… då låter de som om den inte går på alla… den börjar låta illa.. å så fort fläkten stoppar.. så går den hur fint igen?
Va i….
Känns som om fläkten drar massa el å på något sätt gör då att den inte orkar gå på alla?

Någon som fattar bättre än va jag gör just nu?
Kolla om den laddar ordentligt och att alla batteri kablar, poler kabelskor sitter ordentligt. Pluskabelskon (på min 745-a) har 2 st muttrar (istället för skruv ock mutter) vilket gör att man måste dra fast båda annars blir det spänningsfall vid belastning (är original så). T.ex när kylfläkten startar. Den kabeln (ibland är där fler) går till en kopplingsplint ovanför bränsleboxen går där den delas och en går till elcentralen och den andra går till tändlåset. Kylfäkten är säkrad med minst 25 A
Har du kollat plinten ovanför bränsleboxen? Det kan "brinna" där. Kan det vara fel på fläkten så den tar mycket mer ström än den ska? Hur stark säkring är där? Jag fick byta hela säkringshållaren när jag satte i en annan fläkt (från en Ford Mondeo V6) så jag startar numera fläkten manuellt. Jag har "höfläkt" så min elfläkt är för kondensorn till AC-n.
Ska gå över plinten där igen idag när ja kommer hem… för att va säker…
Inget är bytt förutom att ja bytte packning på vattenpumpen… så de har ju funkat med den fläkten innan tänker ja… låter och funkar dom den skall
Så knepigt fel ändå.. men håller med om att något för att ja inte har tillräckligt med spänning..
Fråga bara..
Spänningsfallet när fläkten startar, gör alltså att den går på 3… att den inte går på alla… alltså att den inte skulle orka med de?
Har ja förstått de rätt då?
Tomgångsmotorn ska göra så tomgången inte sänks när fläkten startar. Så det kanske kan vara värt att skruva loss den och rengöra med bromsrengöring och wd40. Efter det kan man testa den genom att sätta 12v på de båda stiften så ska den öppna.
Man kan även ohm-mäta mellan de två stiften och det ska visa ca 8 ohm.
Detta gäller för bilar med LH 2.4 Bosch system.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]