Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robeck
Hej hjärntrusten!

Jag har ett problem som säkert någon av er har haft. Nyligen köpt en 940 från 1995 med enkel AC (ingen ECC).

Fel 1 AC:n hoppar inte igång om ”snöflingeknappen” trycks in. Inte heller lyser lampan i intryckt läge. Har förstått att det kan vara någon lödning som gett med sig i panelen?

Fel 2. Fläkten fungerar på alla lägen utom läge 5. Det bör alltså inte vara motståndet som är dåligt?

I bäst fall hänger väl felen ihop. Lättast vore ju att byta panelen kanske, för att köra uteslutningsmetoden?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du letar upp tryckvakten för AC-kompressorn (sitter på torkfiltret på min 745-a). Tar loss kontaktstycket och koppla ihop stiften i det med en kabelstump när motorn går på tomgång. Startar kompressorn då så funkar det mekaniskt. I så fall (vanligt) är gasen slut. Tryckvakten är en säkerhet för kompressorn havererar utan gas (smörjande typ 2-takt bensin) Alla AC anläggningar läcker lite hela tiden och när det är nästan slut startar inte längre kompressorn. På en ny bil kan det ta mer än 10 år innan det märks, på äldre fortare. På min 745-a (88B) fyller jag på gas c:a vart annat/vart tredje år.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]