- ons 31 maj 2023, 12:13
#1542865
Hej,
ger snart upp på gamla "rödbettan" (945 -93 B230FD LH2.4 cirka 34000 mil). Blir en lång text nedan, så jag förstår om ni också ger upp
Straxt före förra sommaren gick den gick mer och mer ryckigt och jag måste erkänna att det var dags för en hel del underhåll, kamremsbyte bla. Så för 9-12 månader sen, minns inte riktigt, bytte jag alla remmar, tändstift, tändkablar etc. Den besiktigades sen med godkänt resultat. Tyckte vid det tilfället dock inte riktigt att jag hade löst ryckigheten. Har inte använt bilen särskilt mycket sen dess men den har bränslestabbats och regelbundet startats, och ryckigheten har numera gradvis tilltagit.
Ambitiöst nog har jag fortsatt underhållsarbetet och i omgångar bytt rotor, fördelarlock, vevaxelgivare, luftfilter, tempgivare, LMM, och i senare skede Jetronic-box, bränslerelä, etc. Det har blinkats felkoder, sprejats startgas och kontrollmätts Jetronic-box. Testprogram körts via "blinkboxen", allt verkar ok inkl tomgångsmotor, spridare och gasspjällslägesgivare, men är osäker på om jag kan/borde höra bränslepumparna. Jordpunkter har kontrollerats. Tomgångsmotor och gasspjäll rengjorts. Spridarna har motståndsmätts. Kamremsspänningen slackats i efterhand enligt instruktionsboken. Har ej kompressionstestat men kanske är dags.
Problemet är att den nu går påfallande dåligt. Den startar fint, går jämnt i 5-10s, sen börjar den bluddra, gå ojämnt och det är som om något styrsystem tar över och inte lyckas med uppgiften. Varvtalet dippar först till 200, ökar sen till 1500, dippar sen ner till nästan 0, ökar sen till 2000, dippar sen till 0 och dör eller möjligen hämtar sig och tar en omgång till upp mot 2000 innan den återigen dippar och dör. Känns som om 3 cykler med allt vidare svängningar är vad den orkar med. Den svarar på gaspådrag någorlunda, och är lätt att starta igen. Verkar gå mycket fett med sot och kondens droppande ur avgasröret. Kolsvarta tändstift som alla ser likadana ut. Inga felkoder, ingenting. Inga missljud. Kopplar jag ur, eller byter LMM, så är det ingen skillnad. Vill inte riktigt ta ut den på en provtur som den är nu så just nu står den bara i garaget.
Någon som känner igen detta och har några tips?
Har själv funderingar på tänkbara felorsaker
- tomgångsmotorn eller slangarna till/från den
- tändningen trots allt felställd, så ska kika på kamremsposition, men jag var väldigt noggrann vid bytet och den gick rätt bra efteråt
- bränslepumpar, hör dem inte (men jag hör å andra sidan dåligt), funderar på att tvångsköra dem via interface:t mot Jetronic-boxen.
- Gasspjällspackning och insugspackning
- Vevhusvent
- Lambda?
- spridarna (men de tickar vid diagnostest och har individuellt ohmvärdet 16). Har beggade liggande hemma.
- bränsletrycksregulator
- har delar hemma så byta tändspole och effektsteg (är väl dags i vilket fall efter 30 år, tänker jag)
- Något fel med Pulse Air?
- Bosch tändboxen (den gråa, har en hemma)
Det känns som om jag missar något enkelt här, men vad?
ger snart upp på gamla "rödbettan" (945 -93 B230FD LH2.4 cirka 34000 mil). Blir en lång text nedan, så jag förstår om ni också ger upp

Straxt före förra sommaren gick den gick mer och mer ryckigt och jag måste erkänna att det var dags för en hel del underhåll, kamremsbyte bla. Så för 9-12 månader sen, minns inte riktigt, bytte jag alla remmar, tändstift, tändkablar etc. Den besiktigades sen med godkänt resultat. Tyckte vid det tilfället dock inte riktigt att jag hade löst ryckigheten. Har inte använt bilen särskilt mycket sen dess men den har bränslestabbats och regelbundet startats, och ryckigheten har numera gradvis tilltagit.
Ambitiöst nog har jag fortsatt underhållsarbetet och i omgångar bytt rotor, fördelarlock, vevaxelgivare, luftfilter, tempgivare, LMM, och i senare skede Jetronic-box, bränslerelä, etc. Det har blinkats felkoder, sprejats startgas och kontrollmätts Jetronic-box. Testprogram körts via "blinkboxen", allt verkar ok inkl tomgångsmotor, spridare och gasspjällslägesgivare, men är osäker på om jag kan/borde höra bränslepumparna. Jordpunkter har kontrollerats. Tomgångsmotor och gasspjäll rengjorts. Spridarna har motståndsmätts. Kamremsspänningen slackats i efterhand enligt instruktionsboken. Har ej kompressionstestat men kanske är dags.
Problemet är att den nu går påfallande dåligt. Den startar fint, går jämnt i 5-10s, sen börjar den bluddra, gå ojämnt och det är som om något styrsystem tar över och inte lyckas med uppgiften. Varvtalet dippar först till 200, ökar sen till 1500, dippar sen ner till nästan 0, ökar sen till 2000, dippar sen till 0 och dör eller möjligen hämtar sig och tar en omgång till upp mot 2000 innan den återigen dippar och dör. Känns som om 3 cykler med allt vidare svängningar är vad den orkar med. Den svarar på gaspådrag någorlunda, och är lätt att starta igen. Verkar gå mycket fett med sot och kondens droppande ur avgasröret. Kolsvarta tändstift som alla ser likadana ut. Inga felkoder, ingenting. Inga missljud. Kopplar jag ur, eller byter LMM, så är det ingen skillnad. Vill inte riktigt ta ut den på en provtur som den är nu så just nu står den bara i garaget.
Någon som känner igen detta och har några tips?
Har själv funderingar på tänkbara felorsaker
- tomgångsmotorn eller slangarna till/från den
- tändningen trots allt felställd, så ska kika på kamremsposition, men jag var väldigt noggrann vid bytet och den gick rätt bra efteråt
- bränslepumpar, hör dem inte (men jag hör å andra sidan dåligt), funderar på att tvångsköra dem via interface:t mot Jetronic-boxen.
- Gasspjällspackning och insugspackning
- Vevhusvent
- Lambda?
- spridarna (men de tickar vid diagnostest och har individuellt ohmvärdet 16). Har beggade liggande hemma.
- bränsletrycksregulator
- har delar hemma så byta tändspole och effektsteg (är väl dags i vilket fall efter 30 år, tänker jag)
- Något fel med Pulse Air?
- Bosch tändboxen (den gråa, har en hemma)
Det känns som om jag missar något enkelt här, men vad?
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell