Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lucaswedin00
#1542299
Jag har en Volvo 740 87 med en b230F
Har problem med att den har dålig och hög tomgång och att den rycker varje gång man gasar tror att det kan bero på luftmassemätaren men är inte helt säker. Det satt en LMM med slut siffror 016 när jag köppte den testade byta till en 007 men då blev det bara värre med 007an så dör den så fort den har startat. 007an kanske vad trasig men vet inte om det ska vara en 007 i den eller en 016 är det någon här som har nån aning på vilken av dom man ska ha?
av binkie
#1542307
007 är för bilar med LH 2.2, alltså med hallgivare i fördelaren. 016 är för LH 2.4 med vevaxelgivaren och diod för felkodsutläsning. En 87a bör ha haft LH 2.2 från fabriken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542417
Om motor och övrigt är i original så är det främst att det sitter en LMM med nr. 007. Sedan sitter lambdasonden i grenröret på LH2.2, den sitter i katalysatorn på LH2.4. Det sitter kablar, 3 st (lågström) till fördelaren som har en Hallgivare. LH2.4 har inga kablar (förutom tändkablarna) till fördelaren utan har en vevaxelgivare mot svänghjulet. Främst, det fanns inga LH2.4 1987, men 1988 fanns båda varianterna. Och även andra modeller utan katalysator. Både med förgasare och insprutning (mekanisk) K-Jetronic. Och då elektronisk med katalysator (LH2.2 och LH2.4)
Fram lykta lyser rosa...

Lamporna är relativt syra men set är bus[…]

Hej Det hörs alltså ett kort metallisk[…]

Har köpt en motor b5454 utan insugsrör. […]

På med sommarsulor och fälgarna jag ren[…]