Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hakano
Är det något vant öga som kan identifiera dessa främre bromsok och som vet vilken bilmodell dom hör hemma på?
Bilagor
bromsok2.jpg
bromsok2.jpg (195.84 KiB) Visad 776 gånger
bromsok1.jpg
bromsok1.jpg (251.31 KiB) Visad 776 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
misstänkt likt 740-940.. står där ett volvonummer man kan googla på? svårt se på bilderna :-)
av panth0n
Åhh, det bästa bromsoket sett från renoveringssynpunkt. Ett sånt renoverar man på en kvart :-D

Lucas/Girling "heter" oket vilket bygger på att bilarna har ABS
Sitter b.la. på sena 740 (-91 och -92 ?) där ABS finns.
Alla (?) 940-modeller vill jag minnas

Tror även det satt på 780 med ABS och 960/S&V90
av TioTusenKRBil
Det där ser ut som en tvärny "jumbo" broms till höger fram på 940 med abs. Eftertraktade grejer då det är de bästa bromsarna innan man byter upp sig till V70/V70R bromsar (kräver 16/17 tum fälgar) eller liknande. Har ett par liggandes jag också men det är i behov av renovering.. Sök på siffrorna för att vara säker.
av hakano
Tackar för svar!
Hade hoppats att dom var just till 940 (med ABS) eller XC70. Snubblade över dom till ett fruktansvärt bra pris så det gick inte att lämna kvar dom. Även om varken säljaren eller jag visste var dom hörde hemma så hoppades jag på någon av ovanstående modeller. Nånstans i bakhuvudet fanns nån minnesbild från en bild på nätet att det ev. kunde vara 940. Sen om det satt sådana på just min 940 visste jag ju inte då. Har inte plockat med bromsarna till dom här bilarna så därför var jag väldigt osäker. Hade det varit fel bromsok för mig hade dom ju alltid gått att sälja vidare då dom är helt nya.
av hakano
TioTusenKRBil skrev: tor 11 maj 2023, 13:29 Det där ser ut som en tvärny "jumbo" broms till höger fram på 940 med abs. Eftertraktade grejer då det är de bästa bromsarna innan man byter upp sig till V70/V70R bromsar (kräver 16/17 tum fälgar) eller liknande. Har ett par liggandes jag också men det är i behov av renovering.. Sök på siffrorna för att vara säker.
Köpte ett par, både hö och vä. Bilden blev bara på ett av dom...
av TioTusenKRBil
Sök på siffrorna så får du svar direkt. Man ser de inte på bild. Om det nu är till 940 är jag riktigt avundsjuk, och jag hade definitivt målat de för att hålla de lika fina så länge som möjligt. Sån där gulkromning håller cirka 3 år på svenska vägar innan det blir tråkigt. Med rätt färg på så kan du nog få det att hålla 3ggr så länge.
av hakano
TioTusenKRBil skrev: sön 14 maj 2023, 20:34 Sök på siffrorna så får du svar direkt. Man ser de inte på bild. Om det nu är till 940 är jag riktigt avundsjuk, och jag hade definitivt målat de för att hålla de lika fina så länge som möjligt. Sån där gulkromning håller cirka 3 år på svenska vägar innan det blir tråkigt. Med rätt färg på så kan du nog få det att hålla 3ggr så länge.
Klart jag kan söka på siffrorna som står där men det känns inte som siffrorna är något slags artikelnummer som hör ihop med Volvo. Om det är art.nr från Girling möjligen.
Bromsoken skall inte användas nu och inte vintertid. Bilen fick utbytesok på verkstad för 5-6 år sedan och sedan inte gått mer än max 1500 mil och inte så jättemycket vinterkörning av dom milen.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]