Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hsp
Mätt i huvudcylinder till 3-4% är det mer där en i övriga systemet ?
Hur mkt vätska går det åt?
Ska anv bil med släp mkt snart viktigast att få bytt innan dess.
Har ej tryckluft nu för att anv mina luftnings utr är det bättre att vänta eller akut när blir det så Alvarligt så bromsförmågan minskar?
Användarvisningsbild
av lennarte
Hissa upp bilen på bockar och plocka av hjulen. Om du kan så sug upp så mycket som möjligt från behållaren. Fyll på ny bromsvätska. Öppna sedan alla nipplar och låt det droppa ut. Jag har gamla ungsformar under, men det funkar med en hög med papper. Stå sedan och kolla på nivån i behållaren, den får inte "gå tom". När du har samma rena färg på det som kommer ut som det du häller i så stänger du nipplarna och justerar nivån. Färdigt, brukar räcka med 1/2 liter och glöm inte kopplings cylindern om du har sådan. Och, rör inte pedalerna under tiden..... :-o
av rd350
Beträffande kopplingscylinder, du ska ha behållaren alldeles full när du bytar vätskan till kopplingscylindrarna. Den har en egen "invändig" behållare i huvudbromscylinderns, den får bara vätska när nivån är på max och strax under.
av hsp
lennarte skrev: sön 23 apr 2023, 13:00 Hissa upp bilen på bockar och plocka av hjulen. Om du kan så sug upp så mycket som möjligt från behållaren. Fyll på ny bromsvätska. Öppna sedan alla nipplar och låt det droppa ut. Jag har gamla ungsformar under, men det funkar med en hög med papper. Stå sedan och kolla på nivån i behållaren, den får inte "gå tom". När du har samma rena färg på det som kommer ut som det du häller i så stänger du nipplarna och justerar nivån. Färdigt, brukar räcka med 1/2 liter och glöm inte kopplings cylindern om du har sådan. Och, rör inte pedalerna under tiden..... :-o
Så ide med att pumpa som jag gjorde före kompressor är ej bästa variant?
Jag vet ju att det sliter på packningar i Huvudcylindern och den är ej renov sedan ny gått ca 20´
Fungerar det bara när man öppnar alla nipplar på en gång är det 1 nippel per ok även bak och uppe på bockar runt om eller kan man ta ett hjul i sänder haralla bockarutom en i ett garage där det är fullt och får ej mecka utanför men kan göra hemma i carport .
av hsp
hsp skrev:
lennarte skrev: sön 23 apr 2023, 13:00 Hissa upp bilen på bockar och plocka av hjulen. Om du kan så sug upp så mycket som möjligt från behållaren. Fyll på ny bromsvätska. Öppna sedan alla nipplar och låt det droppa ut. Jag har gamla ungsformar under, men det funkar med en hög med papper. Stå sedan och kolla på nivån i behållaren, den får inte "gå tom". När du har samma rena färg på det som kommer ut som det du häller i så stänger du nipplarna och justerar nivån. Färdigt, brukar räcka med 1/2 liter och glöm inte kopplings cylindern om du har sådan. Och, rör inte pedalerna under tiden..... :-o
Så ide med att pumpa som jag gjorde före kompressor är ej bästa variant?
Jag vet ju att det sliter på packningar i Huvudcylindern och den är ej renov sedan ny gått ca 20´
Fungerar det bara när man öppnar alla nipplar på en gång är det 1 nippel per ok även bak och uppe på bockar runt om eller kan man ta ett hjul i sänder haralla bockarutom en i ett garage där det är fullt och får ej mecka utanför men kan göra hemma i carport .
Har Aut mindre mek men drar mer bensin men i stan bra bara man byter olja efter miltal och filter och nu med en sliten V vad mkt bra
Användarvisningsbild
av lennarte
hsp skrev:Så ide med att pumpa som jag gjorde före kompressor är ej bästa variant?
Det är onödigt om du bara ska byta bromsvätska. Du kan öppna alla nipplar på en gång. Det rinner inte fort, snarare droppar. Onödigt att slita på huvudcylindern i onödan. Vissa ok har flera nipplar t.ex äldre Volvo med 4-kolvs ok.
av TioTusenKRBil
När jag byter vätska (inte fyller på eller luftar) så brukar jag öppna alla nipplar och låta det droppa tomt. Brukar gå åt cirka 1-1,5 liter. RBF660 funkar bra till bana och mycket hård körning, men bör bytas ofta. Verkar finnas billigt i en viss butik i södra sandby.

Hej, jag behöver hjälp då jag &aum[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]