Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja!

Skulle ta bort stolen för att göra rent golvet och lösa en jobbig vattenläcka, men märkte snabbt att man kanske borde vara lite mer erfaren med dessa grejer. Verkar nämligen sitta en sprängladdning från bofors som spänner bältet i b stolpen. Sitter även en airbag i stolen på något sätt då det verkar vara en airbag styrenhet eller något rakt under stolen (flashbacks till porsche boxter).
Hur säkrar man laddningen så att den inte utlöses vid demontering/hantering/montering?
Hur ser man till att airbagen inte utlöses? Är det bara att bryta strömmen någon timme innan?
Bältessträckaren behöver inte låsas/säkras, den utlöser med G-krafter som du aldrig någonsin kan orsaka genom att hantera den ovarsamt. Den låser även bara bältesrullen, så ingen direkt livsfara om den utlöser vid fel tillfälle. Bör givetvis hanteras varsamt ändå.

Stolen säkras med tillhörande säkringshandtag, sitter på insidan av "facket" på sidan av stolen, mot dörren, och är lysande rött till färgen.
Krävs rejält duktig kraft för att utlösa den också, men det *kan* hända om man tappar stolen på fel sätt, därav finns säkringshandtaget.
Jag har ingen aning faktiskt men vi hade nyss ett snack om hur man måste vara verkstad och skicka in papper och så för att köpa pyromaniska bältessträckare så jag antog bara att det var en sån när jag läste VARNING och Bofors. Blir väl att skruva loss allt utan några vidare bekymmer då! :)
Säkra stolen med den lilla röda plastdoningen som sitter intill "avtryckaren" under plastkåpan på stolens utsida. För säkerhets skull är det inte dumt att ta av minuskabeln på batteriet en stund innan du lossar stolen heller, styrenheten till airbagen i ratten sitter under förarstolen och även om risken är minimal att den går av är det bättre att vara på säkra sidan.

Sidospår, jag hade en skrotstol jag hade plockat reservdelar av, innan den åkte på skroten tog jag med den till skjutbanan för att "desarmera" laddningen. Stod på några meters avstånd och kastade småsten på den, när man väl fick in en fullträff small det utav guds nåde. Hade inte velat få det i ansiktet vid demontering av stol. :-D

Det kan ju vara bränslepumpen nere i tanken s[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&[…]

Lambdalampan lyser

Kolla insugspackningen noga. Det behövs inte[…]

Vilken säkring är det till strålka[…]