Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1532585
Tjena!

Har en gammal 940 med vanliga ATE bakoken (med vingar). Övre skruven får man ju på en 13mm sexkanthylsa med hammare och drar loss med spärrskaftet rätt lätt, men undre får man bara plats med en blocknyckel, och alla jag har är 12-kant och slinter bara. Undrar om någon vet var man kan köpa en 6kant 13mm nyckel under 200kr inkl. frakt eller om det finns några tips och tricks på hur man får bort fanskapet. Funderar på att skruva loss hela bakaxeln så att hållaren inte är ivägen längre vilket förhoppningsvis gör att jag kommer åt med vanlig hylsa. Annars är det väl att be någon som kan svetsa att ta en biltema 6kanthylsa och kapa den kortare och svetsa fast i något för att "skapa" en 6-kant 13mm nyckel. Eller så kanske det finns något smart sätt jag inte tänkt på tidigare.

Någon med erfarenhet av detta som kan dela hur de gjorde själv? Kanske går att ta en bromsrörsnyckel och svetsa ihop öppningen så man får en "6-kant" 13mm som förhoppningsvis inte vidgar sig vid belastning?
#1532592
Hissa upp bilen och sätt bockar vid domkraft fästena. Då hänger bakaxeln i fjädrarna som "dras ut" och du kommer åt med en lång förlängare genom fjädern. Funkar i alla fall på min 745-a
#1532612
Får se om det går om man lossar dämpare osv då dessa troligtvis håller uppe bilen rätt mycket. Testade det tidigare och man fick inte ens på en vanlig hylsa utan att det tog i.

(Fungerade om man lekte lite med upphängningen. Var försiktig så att man inte trycker bort bärarmen genom att skruva hylsan in i den när skruven väl lossnar. Körde bara hylsa tills det släpte, motionerade lite, sen tog jag en blocknyckel för att dra ut själva skruven).

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]