Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Perkla
Jag har en Volvo 765 av 1989 års modell, det sitter en B280F och automat, jag köpte bilen med trasig motor 2016 från ett dödsbo, gubben som hade den köpte den ny så jag är 3:e ägaren, bilen är tämligen oskruvad och har gått 37000 mil.

Motorn har gått varm och antagligen har en eller båda toppackningarna gått, jag tänkte att jag skulle nu äntligen efter snart 7år försöka fixa iordning den och få ut den på vägen igen. Frågan är vad som är rimligast att göra, bara chansa på att byta båda toppackningarna och hoppas allt är frid och fröjd chansa på att byta betydligt mer grejer som rör själva topparna och se det mer som en halv renovering av motorn ?

Ett annat alternativ är ju att få tag på en annan motor och sätta upp den i motorstativet och påbörja nån form av helrenovering av den, dvs byta ringar, kanske foder, vevlager, ramlager, alla backboxar och övriga packningar, renovera topparna med allt vad det innebär osv, jag vet att det kommer antagligen kosta 10-15K och är antagligen inte värt det..

Vad är lämligast att göra ?
Användarvisningsbild
av lennarte
-88 kom en uppdaterad och betydligt bättre motor än vad tidigare årsmodeller haft. Bl.a är papperspackningarna vid cylinderfoten utbytta mot stålpackning. Tidigare modeller hade mer Fransk design över sig. Dock kvarstår det stora problemet med den mindre oljevolymen p.g.a Volvos (i detta sammanhang) bakvända motor. Renault och Peugot var ju framhjulsdrivna.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
PRV-motorn hade ju lösa cylinderfoder som på de tidigare motornerna B27 och B28 hade en tendens att sjunka så att topplockspackningen gick. Jag vet inte om det blev bättre på de uppgraderade B280F. Jag hade satsat på att hitta en B6304F med tillhörande automat från en 960 och hinkat i. Inte bara en del del hästar till utan en mycket modernare automat med lockup redan från 2:a växeln.
av Perkla
frasse4 skrev: tor 26 jan 2023, 19:03 PRV-motorn hade ju lösa cylinderfoder som på de tidigare motornerna B27 och B28 hade en tendens att sjunka så att topplockspackningen gick. Jag vet inte om det blev bättre på de uppgraderade B280F. Jag hade satsat på att hitta en B6304F med tillhörande automat från en 960 och hinkat i. Inte bara en del del hästar till utan en mycket modernare automat med lockup redan från 2:a växeln.
B280 som kom 1987 har ju stålpackning under fodret istället för den pappersliknande packningen som sitter på B27 och B28 och även Alpine motorerna. Detta betyder att fodersättning högst troligt inte är ett problem. Angående B6254 och B6304 med tillhörande automat så är det ju en hel del som ska lira rent elektroniskt innan man får det att fungera på ett vettigt sätt, även om det är en mycket bättre motor och att den faktiskt passar rakt ner i min 765:a.. är man villig att lägga en del jobb så finns ju alternativen med tex D5252T med mekpump eller OM603 eller OM606 eller M51D25, även M57D30 skulle väl vara ett alternativ även om det finns standalone boxar så är det en del mixter att få det att fungera. När allt kommer omkring kanske en B21A med tillhörande AW70 vore det enklaste alternativet. Men jag föredrar diesel om jag får välja.
av Perkla
lennarte skrev: tor 26 jan 2023, 18:59 -88 kom en uppdaterad och betydligt bättre motor än vad tidigare årsmodeller haft. Bl.a är papperspackningarna vid cylinderfoten utbytta mot stålpackning. Tidigare modeller hade mer Fransk design över sig. Dock kvarstår det stora problemet med den mindre oljevolymen p.g.a Volvos (i detta sammanhang) bakvända motor. Renault och Peugot var ju framhjulsdrivna.
Ja Renault Alpine A310 V6 hade ju en rätt vettig motor igentligen då den faktiskt sitter monterad så som det är tänkt, även i Peugeot var den ju en bättre motor än när den satt i just Volvo och då kallades B27 och B28. B280 är som du nämner en betyligt bättre motor med stålpackning under fodren. B28 och B280 är ganska vanligt förekommande i rallysammanhang världen över, här i sverige främst i Volvo, det finns toppar med fyrventilsteknik till dessa motorer och andra kammar och Weber förgasare samt massa massa annat dyrt och coolt. Man kan nämligen plocka ur 1000 hästar ur ett B280 block utan att modifiera det, dvs med rätt kammar, rätt portade toppar, rätt avgas, rätt sprut och rätt tändning osv osv..
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom över världen mest kända bilar med denna (PRV) motor är nog den Irlänska DeLorian (Tillbaka till framtiden) och den motor som Renault körde hem många segrar i VM i F1 cirkusen. Har sett en lista med c:a 50 olika bilmärken som hade denna motor, inkl. nämda Peugot, Renault, Alpine och Volvo
av Gelis
37000 mil på prv sexan även om det är den uppgraderade versionen så finns det svaga punkter Smörjningen till kammarna var ju standard fel tidigare vilket resulterade ras i vippstall och kammar. Detta förbättrades i o med B280 men om har för mig att det inte blev hundra. Fodren har ju redan nämnts. Om den gått varm så har säker topparna slagit sig.
Kamkedjor och skenor är nog också på g efter dessa mil.
Hade en 760 med B28E för många år sedan, den gick varm pga vattenpumpen började läcka, kokade inte men topparna slog sig ändå men klarade mig ifrån fodersjunkningar. fixades på maskinskadeförsäkringen. Sålde den efter några år och den nya ägaren fick ras på vippställen efter ca 1000 mil, då hade den rullat ca 12000mil.
av Perkla
Gelis skrev: tor 26 jan 2023, 22:30 37000 mil på prv sexan även om det är den uppgraderade versionen så finns det svaga punkter Smörjningen till kammarna var ju standard fel tidigare vilket resulterade ras i vippstall och kammar. Detta förbättrades i o med B280 men om har för mig att det inte blev hundra. Fodren har ju redan nämnts. Om den gått varm så har säker topparna slagit sig.
Kamkedjor och skenor är nog också på g efter dessa mil.
Hade en 760 med B28E för många år sedan, den gick varm pga vattenpumpen började läcka, kokade inte men topparna slog sig ändå men klarade mig ifrån fodersjunkningar. fixades på maskinskadeförsäkringen. Sålde den efter några år och den nya ägaren fick ras på vippställen efter ca 1000 mil, då hade den rullat ca 12000mil.
Ja det finns svaga punkter men fodersättning i B280 är i stort obefintlig då tätningarna är tillverkade i metall och pressade på plats. just B280 blocken är väldigt vanliga i rallysammanhang även här i sverige, man kan plocka ut 1000 hästar ur ett sånt block utan några modifieringar, skulle problemet med fodersättningar vara aktuellt på B280 så är dom tyvärr inget alternativ i varken Rally eller racing. Det går att riktplana dessa toppar om dom skulle ha slagit sig, insuget sätter sig fint på plats i alla fall. Kort sagt kan man nog säga att B28 och B280 överhuvudtaget inte ska jämföras med varandra även om dom ser lite snarlika ut på utsidan.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]