- tor 26 jan 2023, 17:29
#1528609
Jag har en Volvo 765 av 1989 års modell, det sitter en B280F och automat, jag köpte bilen med trasig motor 2016 från ett dödsbo, gubben som hade den köpte den ny så jag är 3:e ägaren, bilen är tämligen oskruvad och har gått 37000 mil.
Motorn har gått varm och antagligen har en eller båda toppackningarna gått, jag tänkte att jag skulle nu äntligen efter snart 7år försöka fixa iordning den och få ut den på vägen igen. Frågan är vad som är rimligast att göra, bara chansa på att byta båda toppackningarna och hoppas allt är frid och fröjd chansa på att byta betydligt mer grejer som rör själva topparna och se det mer som en halv renovering av motorn ?
Ett annat alternativ är ju att få tag på en annan motor och sätta upp den i motorstativet och påbörja nån form av helrenovering av den, dvs byta ringar, kanske foder, vevlager, ramlager, alla backboxar och övriga packningar, renovera topparna med allt vad det innebär osv, jag vet att det kommer antagligen kosta 10-15K och är antagligen inte värt det..
Vad är lämligast att göra ?
Motorn har gått varm och antagligen har en eller båda toppackningarna gått, jag tänkte att jag skulle nu äntligen efter snart 7år försöka fixa iordning den och få ut den på vägen igen. Frågan är vad som är rimligast att göra, bara chansa på att byta båda toppackningarna och hoppas allt är frid och fröjd chansa på att byta betydligt mer grejer som rör själva topparna och se det mer som en halv renovering av motorn ?
Ett annat alternativ är ju att få tag på en annan motor och sätta upp den i motorstativet och påbörja nån form av helrenovering av den, dvs byta ringar, kanske foder, vevlager, ramlager, alla backboxar och övriga packningar, renovera topparna med allt vad det innebär osv, jag vet att det kommer antagligen kosta 10-15K och är antagligen inte värt det..
Vad är lämligast att göra ?