Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lisjohn03
Hej! Har en 945a från 96 B230FK som plötsligt fick för sig att gå riktigt illa speciellt på tomgång. Går som sämst när motorn är kall. Svartryker och missar hela tiden. Lambdalampan (motorlampan) lyser och tyvärr går det inte att felkodsläsa just nu eftersom du behöver en gammal eller hemmabyggd felkodsläsare. Bytt både tempgivaren till motorn, lmm, lambda, kollat om den drar tjuvluft osv osv…
Bytte tempgivaren o den gick lite bättre för en stund, bytte även tändstift idag och gick plötsligt lite bättre men likväl så bara dog den och vill inte starta igen.
Finns det någon som varit ute för liknande?
Du måste alltid nolla felkoderna. Likaså bör du läsa ut felkoder om du inte ska byta grejer helt i onödan. Det går även att felsöka och funktionstesta vissa delar och funktioner med en "blinkdosa" . Du kan nolla felkoder genom att koppla loss batteriet 10 min eller så, så kan motorn gå bättre ett tag när den är kall. Du får sedan köra några mil innan "systemet" gått igenom alla parametrar och du kan vara säker på att det inte kommer nya felkoder. Det kan även finnas felkoder (mindre allvarliga) utan att lampan tänds.
Har nollat, men lampan kommer tillbaka. Problemet är just nu som jag skrev att den svartryker och gick dåligt på tomgång innan den plötsligt dog. Lampan har lyst länge. Lambda, lmm och tempgivare är inte bytta samtidigt.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]