Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JDW
Hej
Jag är i behov av en felkodsläsare till mina äldre Volvo bilar fram till årsmodell -98 som har OBD uttag men inte går att använda VIDA i. Någon här som har ett bra förslag på vart jag kan hitta en sådan eller har en till salu? Är inte i akut behov men för framtida bruk så man är förberedd när den dagen kommer.
Kan skicka bild på hur jag gjorde senare ikväll om du vill. Det som behövs är typ
- 4dm sladd
- löd/sockerbitar (om man ska göra korrekt dvs)
-krympslang
- en 12v diod
- någon knapp
- dosa av något slag (snusdosa funkar utmärkt)
- Borr (?)
Skruva fast dioden i dosan (t.ex. borra ett hål och skruva in den). Dra på krympslang och löd sedan ihop en sladd som går rakt ut från lampan, och en sladd som går till knappen. Löd sedan fast en sladd var från knappen ut. Motstånd är jag osäker på men lär ju vara tillräckligt i byggnationen. http://www.felkoder.nu/wordpress/wp-con ... 40-850.png Här har du bild på hur man kopplar 5 och 16, den sista sladden väljer du hål beroende på vad som felsöks (tänd/soppa/ac om jag inte missminner mig, kanske abs och sånt också).
av JDW
Tack alla för svar. Förstod nästan att det inte skulle finnas någon smidig väg och köpa något färdigt så får helt enkelt bygga en enligt era instruktioner 😊

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]