Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo740volvo
Hejsan har en volvo 944 med en b230Fk /ltt från 1996 Rullat 40500mil ca
nu till problemet den får laddtryck super långsamt och sedan ligger vakum trycket vid tomgång på ca -1.2 bar Och när man gasar far det till -0,5 och sedan kryper de sakta upp om man fortsätter hålla gas och kryper upp till ca 0,5 laddtryck vad är felet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
40k mil... Det kan även vara så att turbon helt enkelt är slut, speciellt om den levt ett hårt liv. Generell livslängd på en turbo är ca 25-30k mil, dom kan hålla mycket längre, och gå sönder mycket tidigare, men generellt så bör man vara beredd på turbobyte "när som helst" efter 30k mil.

Men börja med det billigaste/enklaste - kontrollera wastegateklockan :-)
av Volvo740volvo
Yes jag gör så Turbon snurrar lätt och är inte glapp in å ut eller upp å ner men kan ju va sprucken eller vad som men kollar wg:n
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är inte så att du har ett läckage på någon slang? Eller att slangen mellan turbo och lmm/luftfilterlåda sugs ihop?
av bönan
Ibland kan man höra var det pyser med motorn på tomgång.

Bästa sättet i min mening är dock att ansluta en rökmaskin till lämplig anslutning och se var det pyser ut. De är ganska dyra, men finns guider på tex Youtube hur man tillverkar en egen.

Ett annat alternativ är att gå över med startspray eller liknande på alla slangar/anslutningar med motorn igång och se om motorvarvet går upp på något ställe. Där har du isåfall din läcka.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]