Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena. Har en Volvo 940 kombi -94 med b230fd som ska bli a traktor och för att slippa barlastflak som man tar bort efter besiktning så vill jag vikta bilen så den har 60% av tjänstevikten på bakaxeln.

Så jag undrar vad det är för viktfördelningen original på fram och bakaxel. Har sett på ett annat forum att det skulle kunna vara 55/45 men inget som är säkerställt

//Arvid
Självklart kan man kasta in en betongklump men hade hellre cyklat tills jag fyllde 18 istället, alternativt slaktat bilen på annat sätt. Att vikta den 60% bak lär vara rätt så jobbigt och att byta en baklucka/köra med hål i är ju absolut att föredra.
Blandade ihop att det var kombi eller ej i förra inlägget så att byta baklucka är inget vi snackar om här.
S.k. svängdämpare finns på tidiga bilar iaf i sedanutförande. Det ligger en bakom framstöten samt två på torpedväggen vid motorn om jag inte missminner mig. De verkar ha försvunnit runt mitten av 90 om man frågar folk som bygger rallybilar. Att flytta dessa till bakluckan lär väl diffa 10-20kg nästan?
Om man verkligen måste göra såhär går det väl att lasta in några säckar betong bakom "blockaget" som gör bakluckan oanvändbar i en a-traktor. Åka in och bessa för att sedan ta bort betongsäckarna. Att det finns en helt lagligt a-traktor i sverige tror jag inte på ändå om nu detta skulle vara olagligt på något sätt.
Jag har själv 30 kilo bly i utrymmena bakom bakhjulen på min trimmade 745 turbo, för att försöka undvika allt för våldsamt hjulspinn. Jag skulle gissa at original är viktfördelningen snarare 60/40 eller 65/35.
De gamla 945:or som polisen körde med hade även dem vikter i bak pga. den taskiga viktfördelningen. :-)

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]