Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kevinlarsson1231
#1523625
Har en epa traktor som jag själv byggt om nyss med hregg. 944 1996 med b230fk å m90
I början gick bilen fint men var svårstartad så fort de började bli lite kallt, alltså 5° och neråt.
Var ute å körde förra hälgen och då gick hydraltätningen till slavcylindern så åkte hem å ställde ner den, på morgonen dagen efter vägrade bilen starta.
Det var runt -20 under natten om jag inte minns fel men nu när det har varit + grader startar den inte häller. Har kollat alla säkringar också.

Den får ingen gnista, varvsignal eller bensin till stiften, skruvade ut 3 då jag inte kom åt sista och alla var riktigt torra. Varvmätarn rör sig inte när man kör startmotorn, kollat gnista med tändstift mot jord men ingenting alls.
Spridarreläet funkar, det klickar när man sätter på tändningen och sedan klicker det då och då när man kör startmotorn(även bytt till ett annat från fungerande bil men torrt ändå) vet ej säkert ifall spridarna funkar elr inte då jag har varit själv så kan inte lyssna.
Tänkte de kunde ha med hreggen att göra först men när jag kopplat förbi den så får den ändå ingen gnista. Har mätit oHm på min vevaxelgivare å de verkade rätt men bytte till en annan från en fungerande bil men samma sak. Det är tryck i bränslebryggan elr vad det nu heter, låter som båda pumparna går.
Nu är jag helt trött på det och har provat allt jag kan tänka på utan framgång så vet ej vad jag ska göra
Tycker ju det är konstigt att bilen går felfritt på kvällen och sedan på morgonen vägrar den starta, körde slut på batteriet och sedan med startkablar men det tände inte en gång. Är på skolan under veckorna så fortsatte igår och idag med bilen, tänkte den var för kall då motorvärmaren har varit på jämt under varje vinter i över 18 år men när jag kopplade i den small det och det sprutade gnistor under bilen och proppen till där jag tog ström ifrån gick. Kollade motorvärmar kabeln och förlängningskabeln men båda var nya och fina inga märken elr så. Det var efter det hära som jag kollade de med tändningen och märkte problemen så vet ej om det var samma innan men skulle tro de då den inte tände en gång på över 10 minuter med försök att starta bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1523642
Kolla på H-regulatorn, många som skrivit här har haft problem med den. Kolla även
bränslrerelä. Gissar på temperatur givaren till motorstyrning en eftersom den varit svårstartad, men det kan vara tändstift och övriga tänddelar också. Allra enklast är att "ta ut" felkoder, är det något i elektroniken som felar är där en felkod.
av Kevinlarsson1231
#1523657
H-regulatorn har jag kopplat förbi med direkt ström till tändspolen också provat med en annan tändspole utanför lådan då jag inte kan öppna lådan. Ingen gnista. Också kommit fram till att spridarna inte öppnar sig fast relä funkar, provst 3 olika relän. Den får ingen varvsignal, har provat med 2 olika vevaxelgivare en är togen från en fungerande bil.
Spridarna, gnistan och varvsignal försvann samtidigt under natten.
Varvmätarn hoppar till 1 gång direkt man kör startmotorn sen händer det inget mer även om jag väntar å kör igen.
Kan tempgivaren till motorstyrningen göra så att inte den får något av de?
Har ingen felkodsdosa häller
Även bytt bränslerelä från fungerande bil
Användarvisningsbild
av lennarte
#1523659
På 940 efter -95 får du bygga en egen, finns inga att köpa.
Kevinlarsson1231 skrev:Kan tempgivaren till motorstyrningen göra så att inte den får något av de?
Nej, det är något annat fel då. Bränsle reläet sitter "som en spindel i nätet" och styr många av funktionerna du saknar. En felkodsläsare underlättar. Lyser motorstörnings/felkods lampan? Eller är den inte kopplad?
av Kevinlarsson1231
#1523678
Jag hittade felet nu. Vevaxelgivaren var skrot så bytte den å bilen hoppade igång. Rotorn var också bränd så slängde på en annan å nu går bilen
Utan varv verkar det inte som den får gnista och att spridarna inte öppnade sig, då var det alltså att dom vevaxelgivarna jag provade inte var rätt och den gamla var skrot. Men tusen tack ändå de hjälpte mig att lite på vägen då jag upptäckte andra småfel också 😅

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]