Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ccvb
Hej,

Jag har problem med hög tomgång på min 760 Turbo från 1983 när bilen blir varm. När den är kall så ligger tomgången runt 700-800 varv, men så fort den blir varm så stiger tomgången till runt 1400 varv. Ibland pendlar den lite mellan 700-1400 varv, men detta är ganska sällsynt. Vid besiktningen nu så blev den underkänd med för hög Co-halt.

Jag tycker inte att det verkar som att gasspjället kärvar - dessutom klickar det när man drar det fram och tillbaka. Eventuellt är gaswiren något ospänd men det borde väl inte påverka detta något speciellt? Jag tror att det är tomgångsventilen som är problemet. Jag har läst en bra beskrivning om rengöring av denna på B230F, men på min B23ET ser det lite annorlunda ut - jag hittar helt enkelt inte tomgångsventilen... :???:

Frågan är nu var jag hittar tomgångsventilen på en B23ET eller om problemet är något helt annorlunda?

/CB
av ccvb
Är det någon som har någon idé?

Jag ska besiktiga bilen på fredag och jag har fortfarande problem med för hög tomgång. Nu har jag väl iofs valt en tokig rubrik eftersom jag inte har någon tomgångsventil, utan en tillsatsluftslid... :oops: Men jag undrar om inte problemet med för hög tomgång hör ihop med att CO-halten vid besiktningen var för hög? Då jag hade ett läckage på ljuddämparen så fick jag inget värde men det beskitningsmannen ändå mätte upp på plats var 6,9 (4,5). Förra året var det 3,7.

Imorgon ska jag försöka hinna byta tändstift och tändkablar och skruva ner tomgången när bilen är varm - får se om det räcker. I annat fall undrar jag om det inte är tillsatsluftsliden som ställer till det, eller är det någon av er som har något annat inspel om vad som kan vara problemet?

/CB
Användarvisningsbild
av Chris72
Hade en 760 Turbo -84 med B23ET för länge sedan.
Tillsatsluftsliden påverkar inte CO-halten. Blir det fel på den går den väldigt lågt på tomgång kall.
Jag hade hög CO på min en gång, det var bränsletrycksregulatorn. Börjar membranet i den läcka vräker den i sig bränsle o drar upp CO halten rejält. På min låg COn på 5% när det hände mot normala 1.5% som den normalt låg på hos besiktningen
Att kolla upp vevhusventilationen kan vara bra oxå annars brukar just B23ET var tämligen problemfri (även fast jag fick byta block på min p.g.a dåligt oljetryck orsakat av en intern spricka i gjutningen av blocket)

Mvh
Chris
av koppekull
Hej cris ska ha detta i åtanke sitter även en ratt under insuget såg jag i dag vad är den till eller är de endaste tomgångsskruv. Bilen har inte varit i bruk sedan 2004

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Chris72
Ja, ratten under insuget är enbart till tomgången.
På Luftmängdmätaren (placerad vid luftfiltret) finns även en skruv för justerande av CO halten (mer för finjustering) kan sitta under en röd plastplugg/plombering, i alla fall var det så original)
//Chris
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]