Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Oscarnyhammar
Hej tänkte köra en Volvo 940 12 mil, Den har inte ändvänts på 2 år och skicket är inte det bästa, Finns det några tips eller vanliga problem som kan upptså så den blir stående, Vill inte betala bärgning direkt. Som ni kanse förstår kommer det vara skogsvägar som körs ;). Så alla tips är mycket välkommna.

Info:
Lågtrycksturbo
Motorolja bytt
Huvudet tickar
Lambda lampa lyser
Generator bytt
Vill inte gärna starta
28K Mil

Vi har tänkt ta med tändstift, batteri, startgas och en bensindunk
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Oscarnyhammar, Helt rätt, dåliga bromsar kommer inte stoppa er alls. Får väl bli bärgning för det går väl inte köra den lagligt ändå? Så varför snåla då, småpengar i livet ändå i det stora hela om något händer
av panth0n
Oscarnyhammar skrev: mån 14 nov 2022, 23:39 Den har också väldigt dåliga bromsar men tvivlar på det kommer stoppa oss
Haha du sa det så bra själv så jag tänker inte säga något elakt själv. Bärga den eller se till att bromsarna fungerar till fullo.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bromsar är det absolut sista du vill inte fungerar på en okänd bil.
Skogsvägar? Är det något possetivt tycker du? Här på mina skogsvägar får jag då ofta tvärnita, eller åtminstonde bromsa rejält, för djur och natur, mer så än ute på "riktiga" vägar där man kan någorlunda förutse "det mesta".

Vad kan orsaka driftstopp förutom att du smäller med bilen? Ptja...
Kamrem som går av, rasad turbo, kassa givare, rasad katalysator, otillräcklig smörjning, otillräcklig kylning, bränsleläckage, elhaveri, punktering, växellådsras, kopplingsras, bakaxelhaveri...
Det är en okänd bil - ALLT kan hända.

Ta och bogsera den istället om du inte kan hyra en biltrailer. Visst 12 mil bogsering är väl inte det roligaste man kan göra, men man tar sig hem med en oskadad bil iaf.
Med dåliga bromsar rekommenderar jag att bogsera med stång, då behövs inga bromsar på det bogserade fordonet. Det var så jag fick hem min 944a som totalt saknar bromsar :-)
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]